söndag, oktober 19, 2008

S + mp...+fp? del II: bekräftelse

För någon vecka sen skrev jag om att en del av s-mp-uppgörelsen är en förberedelse för att säkra en blocköverskridande uppgörelse i händelse av att Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen. Jag tycks ha haft rätt. Saken kom upp under Miljöpartiets kongress under helgen, då språkrören sa det under en presskonferens. Det spekuleras kring det i Fokus artikel om Monas koalitionsproblem. Och slutligen var det Mona Sahlin och inte Fredrik Reinfeldt som i debatten i P1 den 17 oktober var tydlig med att hon hellre väljer en blocköverskridande regering än att ha sd som vågmästare.

För att spetsa till det: om sd kommer in och s-v-mp inte får majoritet hänger det på fp eller möjligen c, annars regerar borgarna vidare med stöd av sd.

Det skulle vara bra med lite tydligare besked i regeringsfrågan från mittenpartierna. Vem ska ni göra det med?

4 kommentarer:

nicklas eriksson sa...

Jaha, så du vill motarbeta demokratin? Jag tycker i alla fall att Sverigedemokraterna ska regera med sossarna.

Nils sa...

Öhhh...va? Inte för att jag förstår vad du menar, men jag antar att du på något sätt tycker att det är odemokratiskt av socialdemokraterna att inte vilja samarbeta med sverigedemokraterna? Då tycker jag att du har fel.

Stig.-Björn Ljunggren sa...

Bra att du tar upp den här tråden. Jag har också skrivit om detta. Hur ska (s) agera för att vi inte ska få en Alliansregering med SD-inslag?
Det är också tankarna på en blocköverskridande lösning som gjort att (s) tvekat att ha med sig vänsterpartiet. Det lär inte finnas en snöbolls chans i helvetet att få med sig något mittenparti om (s) har kommunister med i given.
Alla som i vanliga fall ser SD som ett stort spöke har dock helt ignorerat detta perspektiv när de kramat vänsterpartiet.
Svårt att begripa.

Nils sa...

Tack för det, Stikkan! Jag vill minnas att Ingvar Carlsson tog upp det på en studentafton i Lund (de övriga deltagarna, Bildt, Fälldin och Ullsten, satt tysta, kanske mållösa). Det var då jag började tänka på det.

Inte för att s-fp-mp skulle vara den bästa koalitionen, utan för att den måste vara en möjlig koalition. Den är trots allt bättre än:

m-kd-c-fp-mp (som i Region Skåne)

m-kd-c-fp med passivt stöd av sd (typ som i ett antal svenska kommuner)

m-kd-c-fp-sd (men det är väl ändå omöjligt!)