tisdag, september 02, 2008

Sköna Hem: Att stjäla från bloggar

Man har gjort mig uppmärksam att en artikel i senaste numret av Sköna Hem (10/08, artikeln inte på nätet) uppvisar stora likheter med ett inlägg jag skrev i augusti förra året: Pimpa din Billybokhylla! Sköna Hems artikel heter "Pimpa din Billy", men det är inte främst det jag stör mig på, det är nog snarare så att journalisten ifråga hittade mitt inlägg när hon/han googlade "pimpa" och "ikea".

Nej, det är historien om min indiske vän som inte kan köpa IKEA-möbler eftersom IKEA inte har något varuhus där och hur vi skickar katalogen till honom varje år så att han kan gå till bysnickaren, som tillverkar IKEA-möbler efter bilderna. Den är tämligen exakt återgiven i Sköna Hems artikel.

I Sköna Hems version emanerar historien från "svenskkolonin i Bangalore", vilket förmodligen kan hänföras till att journalisten inte för sitt liv kunde tro att jag kunde ha indiska bekanta bosatta i Indien (han bor i Pune, förresten).

Förlåt mitt småaktiga gnäll. All mänsklig verksamhet handlar om att stjäla idéer från andra. När jag hade ett matlagningsprogram på studentradion i Lund, Radio AF, för några år sedan hände det ganska ofta att matredaktionerna i radio, på TV och i tidningar stal våra idéer, förmodligen eftersom de trodde att vi var mer trendkänsliga för att vi var studenter.

Den bisarra höjdpunkten nåddes när vi gjorde ett program om oscariansk mat som kröntes med den numer okända efterrätten punschpudding. Två veckor senare vek Sydsvenskan ett uppslag i sin helgbilaga åt oscariansk mat, naturligtvis med punschpudding som huvudnummer. Det bör ha varit 2002 nån gång.

Och den stora historien då? Jo, den handlar på ett plan om svårigheterna med intellektuell äganderätt - hur kan man göra anspråk på sina idéer när hela poängen med skapande är att sno det bästa av andra?

Och på ett annat plan om att miljoner bloggposter numera utgör gratismaterial för journalister. Som i sin tur är ytterst noga med att skydda äganderätten till sitt material.

Hycklare.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nähä, vilken fräck journalist. Bloggar är också copyright-skyddade så vitt jag vet?

fredrik jansson sa...

Hör av dig till tidningen och begär ersättning.

Nils sa...

Njae, ersättning kan jag nog titta mig i månen efter. Journalisten har snott en anekdot och möjligen en rubrik av mig - det är inget rent plagiat. Jag ville mest bara låta Sköna Hem veta att jag vet. Sidan 37, längst ner till höger, i nr 10/08, alltså.

Fö litar de inte på att deras läsare vet vad "pimpa" betyder och bidrar med ordförklaringen: Pimpa = slang för att utsmycka, pigga upp.

Christian sa...

Intellektuell äganderätt är ju ett problematiskt ämne. Det finns de som hävdar att om man inte står på sig om intellektuell äganderätt så faller också den materiella äganderätten, vilket naturligtvis är felkaktigt. En idé kan ju uppstå på flera ställen samtidigt och dessutom blir ju ingen av med sin idé om någon "snor" den. Av en limpa bröd eller en skål gröt däremot blir ju liksom mindre till dig om fler äter av den.

Vanlig hederlighet kräva ju att man anger källa när man inspireras, men i övrigt bör immaterialrätten så långt som möjligt avskaffas (eller möjligen enbart föreskriva att allt är tillåtet). Kapitalisera sina idéer får man göra på annat sätt än genom patent.