måndag, juni 16, 2008

FRA: Därför kommer Sveriges Riksdag att svika folket den 18 juni

I det civila är jag doktorand i statsvetenskap och sysslar med politisk mobilisering i sociala medier. Jag förklarade för min handledare igår varför fallet med FRA-lagen och bloggbävningen är så viktigt för att förstå exakt hur starka krafter vi har att göra med i det jag kallar för viral politics: snabbheten och omfattningen med vilken en "död" fråga under loppet av några veckor lyftes upp genom kraften av några hundra målmedvetna bloggare och ungdomspolitiker till förstasidesstoff. Och så här kvällen före debatten är det lätt att få känslan av att allt liksom är i rörelse, att gräsrotskampanjer spelar roll och att regeringsmaskineriet ibland stöter på grus.

Det har varit en märklig och betydelsefull vecka. Tyvärr tror jag inte att det kommer att räcka ända fram. Jag har två skäl för min tro.

För det första må riksdagsledamöterna sitta på personliga mandat. De lyder ingen utom sina väljare. I praktiken är det naturligtvis inte så. Det narrativ som byggs upp på bloggarna är den urgamla historien om unga idealister som kommer in i maktens korridorer och tvingas schackra med principerna och dagtinga med sina uppfattningar. Men som i den avgörande striden ändå reser sig och gör det rätta. Och tro mig, jag skulle bli väldigt glad om Federley, Ohlsson, Johansson och Sigfrid reste på sig (eller rättare sagt satte sig ner och röstade för den socialdemokratiska reservationen).

Men Sveriges Riksdag av idag präglas av en extremt hård partipiska, och när regeringens majoritet hänger på fyra röster lämnas inget åt slumpen. Naturligtvis kommer Reinfeldt inte att avgå om han förlorar omröstningen på onsdag. Men han hotar med det. Och bångstyriga ledamöter kan räkna med utfrysning och mobbning. Det kanske mest kända exemplet, arbetarliberalen Ture Königson som röstade för ATP för att hans väljare krävde det, fick se sin politiska karriär gå upp i rök. Det finns forskning som pekar på att personvalet så sakteliga förändrar det beteendet, men jag tror inte att det räcker på onsdag.

I det här fallet, liksom i de flesta andra nu för tiden, ingår Sverige dessutom i ett internationellt perspektiv. FRA har alltid haft ett nära samarbete med västmakterna, även under det kalla kriget, då Sverige officiellt var neutralt (det var den kunskapen som fick Sovjet att skjuta ner en svensk DC3:a 1952). Också nu är Sverige en viktig länk i USA:s och dess allierades underrättelsesamarbete. Det är ingen slump att FRA skaffat sig världens femte kraftfullaste dator så här strax före avlyssningensfesten ska börja. Det framgår också av regeringens lagförslag att FRA ska lämna bistånd inte bara till inhemska myndigheter utan också till främmande makt. Sverige är känt som en av de duktigaste underrättelsemakterna i Europa och ingår i flera hemliga underrättelsesamarbeten vid sidan om EU:s institutioner.

Kort sagt: de svenska väljarna får inte stå i vägen för en så här viktig länk i kampen mot terrorismen (eller vad "vi" nu känner för att kämpa mot). Därför kommer FRA, förr eller senare, att få sitt tillstånd.

FRA-lagen är helt enkelt en sådan lag som regeringar är för och oppositioner opponerar sig mot: den är obehaglig, men upplevs som oundviklig.

Jag såg att Ulf Bjereld gör samma bedömning som jag. Men det är klart att jag hoppas på seger på onsdag. Och om de "liberala" ledamöterna inte vågar stå upp för sina ideal, är de faktiskt endast värda vår ömkan och vårt förakt.

Några nyliga FRA-inlägg i godtyckligt urval:

Vänstra Stranden, Johan Norberg, Erik Laakso, Enn Kokk, Jonas Morian, Aqurette, Badlands Hyena, Rickard Falkvinge

För övrigt:
SÄPO stoppade muffare
FRA lagrar svenska telesamtal
Centern tvekar

2 kommentarer:

Mikael Nilsson sa...

Vi får väl se ;-)

Jättekul att se att någon forskar i frågan. Själv tror jag att vi står inför en total revolution när det gäller sociala medier inflytande på politiken. Grattis till ett lägligt ämne!

Om jag vore du skulle jag satsa stenhårt på att bevaka denna frågan.

NILsG sa...

Ja, klart att jag hoppas på seger, vem gör inte det?

Annars tror jag att det är en delvis revolution och inte en total ;-)