torsdag, augusti 09, 2007

Pimpa din Billybokhylla!


IKEA är kanske Sveriges mest påtagliga gåva till den globaliserade världskulturen: varhelst på jorden du finner en medelklass, finner du också IKEA-möbler i deras hem. Och precis som annat kulturellt allmängods kan också IKEA-konceptet ta sig lite olika uttryck.

Jag har en bekant i Indien som inte kan köpa IKEA-möbler, eftersom de inte har öppnat något varuhus där än. Så vi skickar ett ex av IKEAS senaste katalog till honom, varpå han kilar iväg till bysnickaren, som förmodligen fullkomligt illegalt producerar en Karlanda-soffa eller vad man nu vill ha. Jag tyckte att det var så fantastiskt att jag hade planer på att skriva en artikel om det och sälja in, men det rann ut i sanden.

Der Spiegel har nosat upp en helt annan IKEA-trend: IKEA-hacking. Behovet att uttrycka sin personlighet eller bara öka användbarheten har drivit tusentals IKEA-kunder till att förändra designen på prylarna. På bloggar som den här kan man skicka in sina fiffigaste idéer (göra vattenbeständiga klänningar av duschdraperier, till exempel: perfekt för regniga rockfestivaler) och dra lärdom av andras slöjdande.

IKEA, som rimligen borde gnugga händerna, skratta demoniskt och glädjas över att deras folkhemskoncept har blivit en egen subkultur, förhåller sig tydligen neutrala till fenomenet: Spiegel skriver om "ignorans som Web 2.0-strategi" och jämför med Apple, som har många fristående propagandacentraler på nätet som inte har det minsta med företaget att göra.

2 kommentarer:

Gabriel sa...

Du känner ingen IKEA-hacker i Västernorrland? Lokal vinkel, lokal vinkel...

Läste på någon blogg för något år sedan om en tysk eller österrikisk designbutik som gjorde business på att sälja tillknycklade hyllplan till Billy.

Angående den där artikeln: Det är nog inte försent.

Nils sa...

1) Du får väl börja hänga utanför entrén och gå på alla som ser lite hippa/händiga/kluriga ut.

2) Jag ska åka på monsunbröllop snart, så det blir väl tillfälle till det sen också.