måndag, juni 25, 2007

Littorin: Galen bloggsoppa

Jag hade kanske inte helt rätt när jag pekade ut Andreas Bergh som scoop-mannen bakom avslöjandet av Littorins låsse-examen, men jag kanske inte hade helt fel heller. I vilket fall var jag åtminstone ärlig med att det bara var lösa spekulationer baserat på indicier.

Fokus i debatten tycks nu ha flyttats från det faktum att Littorin skaffade sig en konstig examen till en vild jakt på personerna bakom avslöjandet - och ett ifrågasättande av deras motiv - över till ett ifrågasättande av personerna som försöker avslöja personerna bakom avslöjandet. Jag hittar varken in eller ut i denna liberala bloggsoppa längre.

Neo hävdar att det just är Andreas Bergh i sällskap med Martin Karlsson och Johan Karlsson, baserat på lite lösa indicier, ungefär som jag. Neo hävdar också, med en överdrift som närmar sig pekoralet, att "bloggosfären i och med Friktionmedarbetarnas dubbelspel definitivt har förlorat sin journalistiska oskuld".

Deep Edition dekonstruerar Neos avslöjande och blottlägger den värsta Pravdamentaliteten bakom, medan Jonas Morian kryddar upp det hela med att peka på att Neo också har kopplingar till Friktion, samtidigt som han frågar sig om det hade varit samma bandage om ett socialdemokratiskt statsråd hade råkat ut för samma typ av avslöjande.

Naturligtvis inte. Det märks tydligt att det här är en intern liberal uppgörelse, eftersom hela drevet inte löper åt samma håll.

Men det allra, allra roligaste i hela den här historien är den lilla rättelsen längst ner i Expressens referat av Neo-inlägget:

RÄTTELSE

Den artikel som Expressen publicerade söndagen den 24 juni pekade ut Andreas Bergh, Martin Karlsson och Johan Karlsson som folkpartister. Ingen av dem är dock längre medlemmar i folkpartiet. Expressen ber om ursäkt för det obehag den felaktiga uppgiften kan ha vållat de utpekade.


4 kommentarer:

Johan Folin sa...

Om någon hade anklagat mig för att vara folkpartist hade jag också känt ett visst obehag. Rättelsen var viktig.

Ulf Bjereld sa...

"Närmar sig pekoralet"? Snarare lyfter begreppet pekoral till helt nya höjder! :-)

Paul Valö sa...

Folkpartister eller inte, det råder inget tvivel om att folkpartiet kommer att vara det giftigaste oppositionspartiet under den innevarande mandatperioden. Om det kommit något gott från den här historien så är det att man förhoppningsvis kommer att se efter kopplingar till FP nästa gång en moderat minister hamnar i blåsväder. Littorinaffären var varken den första eller sista affären av det slaget.

Nils sa...

Johan: Du är å andra sidan bondeförbundare.

Ulf: Jag utgår från att det var mycket sent på natten när han skrev texten.

Paul: Jag antar att du syftar på de folkpartister som uppvisar tendenser att låta ideal gå före realpolitik och populism? Jodå, de finns kvar, men många av dem har redan lämnat partiet. Men visst, sosse som jag är känner jag nån sorts liten skadeglädje när alliansen vandrar sin dödsdans mot käbbelavgrunden.

Det verkar som om en del borgare redan har börjat fila på dolkstötslegenden. Fp kallas tydligen "Alliansens fransmän".