onsdag, maj 09, 2007

Upplysning om samtiden

Äsch. Varje gång antikommunisterna i den svenska högern kommer med nya larmrapporter om de svenska elevernas flagranta okunskap om hur överjävlig Stalin var, så fastnar debatten i att folk försöker förminska eller förstora Stalin och Sovjetunionens diktatur. Det är naturligtvis improduktivt. Stalin var jätteelak. Sovjet var inte bra. Inget snack om saken.

Jag tror dock inte att Svenskt Näringsliv skiter på sig av rädsla för att en kommunistisk revolution ska dyka upp närhelst de vänder ryggen till, och att det är därför de finansierar den här verksamheten. Det har varit klent med kommunistisk terror i Sverige sedan RAF skickades hem till Tyskland. Snarare är det väl så att högerextremisterna i vårt land är ett större hot mot demokratin, och det är ju också därför som så mycket energi har satsats på utbildning om nazismen i de svenska skolorna.

Istället tror jag att de egentligen är ute efter den svenska vänstern i bred mening - inklusive socialdemokraterna. Bland annat förfasar de sig över att "Begreppet kollektivisering ses som positivt och associeras till exempel med 'kollektivtrafik', 'att göra saker tillsammans', 'alla får det lika bra'." De anmärker också på att "6 procent av grundskoleeleverna svarar 'Vet ej' på frågan om de anser att samhällen baserade på västerländsk marknadsekonomi är demokratiska." Vad har det med Stalin att göra, annat än i guilt-by-association-termer?

Dessutom visar det sig i undersökningen att "
50 procent vet inte att Berlin är huvudstad i ett land vid Östersjön". Jösses Amalia.

Det som deras undersökning egentligen borde leda till är att man rustar upp undervisningen i samtidshistoria i den svenska skolan. Som jag minns min skolgång slutade alla historiska redogörelser med att man tvärstoppade vid 1945. Efter det fanns inget. På gymnasiet lyckades min klass tvinga vår historielärare att åtminstone ta med en snutt om de senaste 50 åren, vilket resulterade i att vi fick titta på en film om Vietnamkriget (och verkligen inget ont i det, men lite mer bredd hade varit bra).

Såvitt jag förstår fungerar historieundervisningen fortfarande så. Och då är det inte så konstigt om eleverna börjar sväva på målet om Gulagarkipelagen.

Om man ställde andra frågor om samtidshistoria skulle säkerligen svenska skolelever också svara fel. Här är några exempel! (Svara gärna på frågorna, tyst för dig själv eller i kommentarfunktionen!)

- Vem vann Vietnamkriget?
- Vilket demokratiskt land med marknadsekonomi stödde statskuppen i Chile 1973?
- Var det en borgerlig eller en socialdemokratisk regering som förstatligade Nordbanken?
- Varför förstatligades Nordbanken?
- Redogör kort för Iran-Contras-affären!
- Syftade löntagarfonderna till att socialisera det svenska näringslivet?
- Vad syftar uttrycket "bananrepublik" på?
- Vad innebar Bretton Woods-systemet och vilka effekter på världsekonomin hade dess sammanbrott?
- Varför väcker företagsnamnet "Bofors" obehagliga minnen till liv i Indien?
- Vad utlöste den första oljekrisen?
- På vilket sätt var Sovjetunionen och USA inblandade i Afghanistan under 1980-talet?
- Vilka länder sålde vapen till de krigförande parterna i Iran-Irak-kriget?
- På vilket sätt agerade världssamfundet för att stoppa:
1) Folkmordet i forna Jugoslavien?
2) Folkmordet i Rwanda?
3) Folkmordet i Sudan?
- Sa Fredrik Reinfeldt att en borgerlig regering skulle öppna för utförsäljning av akutsjukhusen före riksdagsvalet 2006?

Fyll i själv. Om nu historia fick vara kvar som kärnämne är det dags att börja fylla det med någonting. Jag har ingenting emot om att man lägger krut på Gulag, men det skulle inte skada med en allmän upprustning av undervisningen i samtidshistoria i den svenska skolan.

Håller major Björklund med?

13 kommentarer:

Oskar Gunnarssn sa...

citat:"Snarare är det väl så att högerextremisterna i vårt land är ett större hot mot demokratin, och det är ju också därför som så mycket energi har satsats på utbildning om nazismen i de svenska skolorna."

Vad jag vet så fanns det inga flaggor med adolf hitlers fula ansikte när göteborg slogs sönder och samman under EU mötet där. Det fanns dock ganska många med Mao, lenin och stalin. Det är faktiskt så att det de senaste åren har uppkommit en trend där en massa vänsterfolk tycker om at slå sönder bilar och affärer som tillhör vanligt folk. Roligaste exemplet var när massa vänsterligister skrek "Krossa nazismen" samtidigt som de slog sönder en bil som tillhörde en stackars oskyldig kurd.
Jag kan förstå att du ser nazisterna som ett hot, det gör jag också. De är de största vinnarna när sossarna/vänstern inte vågar ta avstånd från ligistvänstern. Eller som en vanlig person i stockholm sade när ligistvänstern slog sönder kungsgatan. "Varför låter de inte nazisterna demonstrera? De går åtminstånde på raka led, slår inte sönder något och respekterar polisen"
Det behövs mer utbildning om att kommunism är ett helvete. Så kanske jag slipper se stalinflaggan användas som skyltfönsterkrossare under nästa EU möte.

Per-Erik sa...

Visst behöver vi upprusta skolungdomars kunskap i nutidshistoria. Det är nog ändå lite skillnad i mänskligt lidande mellan vad Fredrik Reinfeldt tycker om våra akutsjukhus och vad Sovjet åstadkom med Gulag. Vi ska, som du påpekar, inte skriva upp händelserna men varför förringa dem? Vi blir ju skedmatade med antinazistpropaganda (vilket är bra), varför inte i alla fall redovisa för vad som hände i Sovjet? All form av icke-demokrati bör väl försöka bekämpas och till just icke-demokrati hör faktiskt kommunism. Jag säger inte att det är en stor tragedi att svenska ungdomar inte känner till Gulag men det är ju synd om vi indirekt skolar våra ungdomar att acceptera kommunism. För inte har vi väl jättemånga exempel på länder som styrts på ett bra sätt i kommunistisk anda? Visst är det så att nazismen direkt förespråkar folkmord medan kommunismen inte gör det. Men å andra sidan så är det som du säger ingen överhängande risk för just folkmord i Sverige idag. Det som det finns risk för är att vi får en hel massa personer som har skev uppfattning om vad det innebär att vara en demokrati.

Nils sa...

Oskar och Per-Gunnar:
Inte heller jag förringar Stalins eller Maos brott mot mänskligheten. Jag tar mig bara friheten att ifrågasätta brandkårsutryckningar av det här slaget. Vad kommer det att vara imorgon? Svenska skolelevers okunskap om USA:s förakt för mänskliga rättigheter?

Det som BEHÖVS är bra historieundervisning. Det som INTE behövs är "kommunismen är jättedålig" på schemat tre dagar i veckan. Att jag blandade folkmord med mutskandaler och Reinfeldts svikna vallöften i min exempellista pekar på att det är svårt att göra en kanon på vilka illdåd som är hemskast och att det just är en bred undervisning som behövs för att skapa sammanhang och förståelse. ("i en allt mer globaliserad värld" höll jag på att skriva men hindrade mig)

OLOF sa...

"-Att 50% av eleverna inte vet att Berlin är huvudstad i ett land vid Östersjön är mycket allvaligt och är en direkt konsekvens av den stalinistiska geografirevisionisen som syftar till partiell kartblindhet hos den svenska ungdomen. Vi kan inte acceptera detta. Tydliga åtgärder måste till för att återupprätta ordningen på geografilektionerna. Jag har idag därför beslutat att SÄPO skall finns på plats på samtliga gymnasieskolor i syfte att identifiera de övervintrade stalinistiska geografilärare som under årtionden fått sprida sin propaganda. Ni föräldrar kan nu sova säkert på natten, er majorn är på jobbet"

-Jan Björklund

Men seriöst, vad är problemet i dagens Sverige? Att vi har en höger som slaktar allt vad trygghet och gemensamt ägande, uppbyggt det senaste 100 åren, heter? Eller att det pratas för lite om stalins 30-tal? På allvar? Vänsterns ska tvätta sin buk i all oändlighet för vad som skedde på 30-talet medan högern aktivt, just nu, stöder västs folkmord i Irak? När ska högern medge ETT ENDA av de brott de är skyldiga till, och som DAGLIGEN upprepas, gång på gång?

Daniel sa...

Klockrent!

Om vi nu skall läsa mer samtidshistoria och samhällskunskap - varför inte ägna en timme i veckan åt följande frågeställning:

"30 000 barn svälter ihjäl varje dagen - är verkligen kapitalismen så bra egentligen?"

Man måste ju främja det kritiska tänkandet! Och hör och häpna - även angående borgeliga idéer.

Fast så finns det ju något som kallas hegemoni, förstås...

Margareta sa...

25 miljoner kineser svalt ihjäl när Mao i sann planekonomisk anda lätt samla in alla plogar och andra jordbruksredskap av järn för att smälta ner och visa hur snabbt han kunde få igång Kinas stålindustri.
Så, Daniel, tror du verkligen färre barn skulle svälta ihjäl med planekonomi?

Och till alla som klagar över att "kommunismen får lida för vad som hände på 30-talet". Ta en titt på det här alldeles färska klippet från Tibet: http://www.youtube.com/watch?v=BpXd3lE5xy0&mode=related&search=

Daniel sa...

Eftersom jag inte är vare sig maoist, leninist, stalinist eller någon annan form av diktaturkramare ser jag ingen anledning att försvara Maos idiotiska tilltag.

Kinas förkastliga ockupation av Tibet har ingenting med vänsterpolitik att göra. Den som tror det behöver en av de där historie- och samhällslektionerna vi pratat om tidigare.

Däremot är det ju ett faktum att det i denna kapitalistiska värld produceras (och finns kapacitet att producera) mat, mediciner, kläder och bostäder till hela världens befolkning. Den enda anledningen till att det inte sker är att de svältande, de sjuka och de hemlösa saknar pengar att betala med, och enligt marknadens princip skall de därför inte ha något.

Margareta, det är väl rimligt att utgå från verkligheten? Och verkligheten är den att marknadsekonomi präglar jorden. Tror du att den kommer att klara svälten? Jag tvivlar.

Om Ditt svar är nej eller tvekande - borde vi då inte som medmänniskor göra någonting åt det?

Jöns sa...

Jag var med om kalla krigets slut när jag gick i högstadiet, och vi använde skolböcker från 80-talet. Där framställdes Sovjet som ganska obehagligt men framförallt trist, medan man under en bild på Ronald Reagan kunde se en text i stil med "Ronald Reagan är ledare för USA, världens största demokrati". Så vad är det här med att allt är så vänsterstyrt, egentligen? Jag minns inte namnet på SO-boken vi hade, men det var en av de vanligare i svenska skolor.

Nils sa...

Jag minns personligen en figur som visade på skillnaden mellan planekonomi och marknadsekonomi och listade för- och nackdelar. I mitten fanns blandekonomin Sverige som hade alla fördelarna och inga av nackdelarna.

Jonas sa...

Nils:
Och där bevisar du väl just Rojas poäng.

Lennart Regebro sa...

"- Vem vann Vietnamkriget?"

Nordvietnam.

"- Vilket demokratiskt land med marknadsekonomi stödde statskuppen i Chile 1973?"

Inget. Vilkdet demokratiskt kapitalistiskt land gjorde inget för att stoppa statskuppen: Alla. Vad är din poäng?

"- Var det en borgerlig eller en socialdemokratisk regering som förstatligade Nordbanken?"

Borgerlig. Den privatiserades igen, enligt plan, under sossarna.

"- Varför förstatligades Nordbanken?"

För annars had den gått i konkurs, och stater ställer av komplicerade nationalekonomiska skäl upp med bankgarantier. Hurså?

"- Redogör kort för Iran-Contras-affären!"

USA sålde vapen till Iran och skickade pengarna till Contras. Hurså?

"- Syftade löntagarfonderna till att socialisera det svenska näringslivet?"

Ja.

"- Vad syftar uttrycket "bananrepublik" på?"

Länder vars huvudexport är bananer och revolutioner.

"- Vad innebar Bretton Woods-systemet och vilka effekter på världsekonomin hade dess sammanbrott?"

Orkar inte.

"- Varför väcker företagsnamnet "Bofors" obehagliga minnen till liv i Indien?"

Mutor.

"- Vad utlöste den första oljekrisen?"

Inte vad, utan VILKA. Svar: OAPEC.

"- På vilket sätt var Sovjetunionen och USA inblandade i Afghanistan under 1980-talet?"

Sovjet invaderade, USA skickade stöd till motståndarna.

"- Vilka länder sålde vapen till de krigförande parterna i Iran-Irak-kriget?"

Dom flesta, skulle jag tro. Hurså? USA och Frankrike iaf.

"- På vilket sätt agerade världssamfundet för att stoppa:
1) Folkmordet i forna Jugoslavien?
2) Folkmordet i Rwanda?
3) Folkmordet i Sudan?"

Inte alls. Hurså?

"- Sa Fredrik Reinfeldt att en borgerlig regering skulle öppna för utförsäljning av akutsjukhusen före riksdagsvalet 2006?"

Nej, det sa han inte. Han sa att den borgerliga regeringen inte tänkte sälja ut dom. Hurså?

Vad är din poäng med denna märkliga samling av frågor?

Nils sa...

Vad trevligt att du svarade, Lennart! Hurså indeed! Jag tycker det framgår ganska tydligt av mitt inlägg att jag misstänker att samtidshistoria är ett ganska styvmoderligt behandlat ämne i den svenska skolan. Min "märkliga samling av frågor" är exempel på frågor om samtidshistoria som jag tror att många svenska elever skulle ha svårt att svara korrekt på. Jag märker att även du har svårt att svara korrekt på vissa av dem.

Ta "bananrepublik", till exempel. Jag citerar från den engelska wikipedia-artikeln:

"It was in Honduras that the United Fruit and Standard Fruit companies dominated the country's key banana export sector and support sectors such as railways. The United Fruit Company was nicknamed "The Octopus" for its willingness to involve itself in politics, sometimes violently.

In 1910, Sam Zemurray, who 22 years later would take over United Fruit in a hostile bid, hired a gang of armed toughs from New Orleans to help stage a coup in Honduras in order to obtain beneficial treatment from the new government for his own banana-trading company, Cuyamel Fruit. Four decades later, the directors of United Fruit played a role in convincing the Truman and Eisenhower administrations that the government of Colonel Arbenz in Guatemala was secretly pro-Soviet, thus contributing to the CIA's decision to assist in overthrowing Arbenz's government in 1954 (see Operation PBSUCCESS)."

Vi får se när jag hinner återkoma till dina andra svar.

Lennart Regebro sa...

Aha, så ursprunget är en republik där utländskt ägda företag gör revolution.

Jag tyckte min definition var klämmigare. :)

Visst, det är väl så att många inte hade kunnat svara på frågorna. Folk är okunniga, och vill så förbli. Sånt är livet. Jag trodde din poäng var att folk i allmänhet har fel om detta, dvs att man lär ut nåt som är felaktigt. Men så är det ju inte.