onsdag, april 04, 2007

U-svängarnas tid

Några sammanträffanden på morgonen får mig att utnämna vår tid till u-svängarnas tid.

1) I tidningen läser jag om att regeringen nu har vikt ner sig för kristdemokraterna och föreslår en tillväxthämmande skattereform. Om jag ska ta på mig den liberale nationalekonomens hatt skulle jag säga att skattesänkningar på arbete måste gå före skattesänkningar på kapital, även i fast form. En avskaffad fastighetsskatt leder också till höjda bostadspriser och framförallt till en minskad rörlighet på arbetsmarknaden på grund av den höjda reavinstskatten. Regeringen har alltså gjort en ideologisk u-sväng - från liberal nationalekonomi till Danderydspopulistisk gardenpartypolitik.

2) På radio hör jag att den kristdemokratiske familjeministern Ursula von der Leyen håller på att vinna den tyska dagisdebatten. Till sist har verkligheten tvingat även de värdekonservativa att närma sig en mer socialdemokratisk familjepolitik. Perukstockarna framhävdar: dagis är livsfarligt för barnen och hemmafrun måste värnas. Men om det inte föds några barn (tyska kvinnor föder i genomsnitt 1,4 barn), hur ska det då kunna finnas hemmafruar? Good point. De konservativa har också gjort en ideologisk u-sväng: från 50-talsnostalgi till en verklighetsbaserad syn på familjen. Kan nån ringa Göran Hägglund?

3) De senaste veckorna har min fru och jag börjat räkna högst bokstavliga u-svängar i Malmö. Det verkar som om de malmöitiska bilisterna har en helt annan syn på avvägningen av fördelar och risker med u-svängar än bilister i andra städer. Nyss fick jag ett SMS: "Wow! Jag såg just en LÅNGTRADARE göra en U-SVÄNG! Precis utanför stationen. Malmö är sannerligen u-svängarnas stad!"

2 kommentarer:

marcus sa...

Fastighetsskatten - den yttersta konsekvensen av en liberal nationalekonomi. Tjenare, tjenare, tjenare...

:-)

Vänstra Stranden sa...

Men visst är det en underlig politik - även givet regeringens egna parametrar? Skrev om det nyligen på min blogg - receptet är till fel maträtt. Om man gör som regeringen nu gör så gynnar man inte de grupper man sa att man skulle gynna (oavsett vad jag tycker om vem som borde gynnas).

F ö är det rätt lustigt att se Hägglund ta abortdebatten med sitt eget parti nu (a propos abort för de utländska kvinnorna). Det är väl också en slags U-sväng.

Och nu tjafsar de inbördes om huruvida Sverige tjänat/tjänar på att stå utanför EMU. Borg bygger ju faktiskt på empiri - Malmström och Bildt talar ideologi. Det är två helt olika saker.