måndag, april 30, 2007

Info

Allt är klart för vårfirandet: lunch med gamla kårpampar i Lund idag, grilla ikväll och Svenska Akademien i Pildammsparken senare.

Imorgon: den största förstamajdemonstrationen i Malmö på tio år. Malmöiter: vi ses på Stortorget 13.30!


Sydsvenskan uppmärksammar idag att Rosengård är Sveriges starkaste fäste för socialdemokraterna. I kommunfullmäktigevalet förra året röstade 82.9 % på (s) i valdistriktet Västra Skrävlinge 2, som omfattar Örtagården, ett delområde i Rosengård.

Ur ett strukturellt perspektiv kan man naturligtvis förklara det med att invånarna på Rosengård är låginkomsttagare, och låginkomsttagare brukar rösta rött. Men bakom framgångarna ligger också Rosengårds s-förening, som har kommit från nästan ingenstans till att bli en av de viktigaste socialdemokratiska lokalorganisationerna i Malmö på några år.

De senaste månaderna har det talats om att socialdemokraterna måste organisera sig på nya sätt för att kunna attrahera människor i vår fragmentiserade, posturbana värld. Jag håller med. I år har arbetet med förstamajfirandet också blivit en kampanj för att värva nya medlemmar, och jag tror att det kommer att bli framgångsrikt.

Men framgångarna på Rosengård visar också att traditionellt fotarbete ute på fältet i de lokala s-föreningarna inte har spelat ut sin roll.

2 kommentarer:

Gabriel sa...

Låter härligt, åter i Skåne inom mycket kort. Idag dock har jag möjlighet att se Mona med "nöjesprofilen Mark Levengood" på första maj-firande 2.0 i Kalmar.

Svenska akademien, spännande med ny skiva! Jag noterade att de ska spela på studentfästet Mensa i Greifswald under Nordischer Klang... Inomhusgrillarna är vad jag minns bäst från den scenen dock.

Nils sa...

Hoppas Mona var till belåtenhet. Jag såg att det hade kommit ganska många för att lyssna på henne i alla fall. Vi får ta en öl när du kommer ner, hördu!