onsdag, januari 31, 2007

Svaret blåser i vinden









Östra hamnen, Malmö

Jag visade min svåger stadsarkitekten en karta över Malmö när han var på besök i somras (han är belgare). Jag förklarade att jo, här i den västra delen, ja precis till vänster om vägen där, där bor de rika, och österut bor de fattiga.

Det är lite förenklat, men stämmer huvudsakligen. Om man är intresserad av konceptet klassröstning kan man titta på valresultatet från riksdagsvalet 2006 i Malmö. Malmö är indelat i två valkretsar, Malmö östra och Malmö västra. I öster fick (s) 40,40 %; i väster 30,39 %. Det omvända gäller för (m), i öster 24,23 % och i väster 32,48 %. Och då har vi inte ens börjat snacka om hur Rosengårdsborna (i öster) röstar.

Nåväl, svåger förklarade att i många europeiska städer ligger de fattiga delarna i öster och de rika i väster. Detta eftersom det längs Europas Atlantkust huvudsakligen blåser västliga vindar.

Och eftersom de rika inte ville att det skulle blåsa in otäcka dunster från de smutsiga industrierna, placerades dessa öster om de välmående bostadskvarteren.

Jag tyckte att det lät extremt konstigt, men jag hittade påståendet i en kursbok om geografi senare, så varför inte? I London är det ju East End för de fattiga och West End för de rika. Jag kollade upp väderstatistiken för Malmö också: jodå, övervägande västliga vindar. Jag har inte orkat kolla upp samtliga västeuropeiska industristäder, men nån kanske har gjort det.














Västra hamnen, Malmö

6 kommentarer:

TyskJohan sa...

Äntligen en förklaring på ett fenomen som jag har tänkt på länge.... Det interessanta är att det inte helt oavkortat gäller för Stockholm, Göteborg (och Köpenhamn), men det träffar ganska bra för Hamburg, Paris, Oslo...

Nils sa...

Det KAN ju finnas andra anledningar som förstärker eller motverkar vindfaktorn. Annars är det väl svårt att förlägga industrier öster om stadskärnan i Köpenhamn, där ligger ju Öresund.

Marta Axner sa...

Jag har hört talas om det här fenomenet i industriorten Fagersta i Västmanland, där arbetarna bodde i ena delen och tjänstemännen i den andra, och att det skulle bero just på vinden i relation till industrin. Där kallas enligt upgift också det fina bostadsområdet på andra sidan vattnet från industrin sett för just "andra sidan".

Li sa...

Fast fint 2000-aktigt och vasterlandsk ar det ju faktiskt de OSTRA delarna av de vast-europeiska staderna som numera ar 'rika', framforallt pa kultur. I London har east-end omraden vaxt till sig sa pass att det ar omojligt att tranga sig fram pa gatorna pga alla juppisar! Vastra delarna ar pa tok for tradionellt for de som verkigen RAKNAS i London-town.
Berlins (kanske skiljer sig ngt pg av historia) enda vastra delar som ar godkanda i generation X och Y's ogon ar ju Kreutzberg.
Kanner inte till Malmo sa mkt langre, men ligger inte Sofielund osv i oster, och ar de inte de delarna som nu bar forhoppningaqr om Malmo's framtida kulturepicentrum? (Kanske lite hemligt fortfarande)
Ja, rikedom, anses och levs pa ett helt annorlunda vis av denna/min generation.
Det kanns ju som om man ska kopa/hyra lgh i Malmo sa hamnar man i vastra delarna mest pga att det inte finns ngt annat val. Eller?

Nils sa...

Mönstret med fattiga i öst och rika i väst håller på att luckras upp just för att det inte finns några tunga industrier som luktar illa i städerna längre.

Fast för Malmö är det fortfarande så att väst är rikast. Om man tittar på priserna på bostadsrätter är det Slottsstaden, Gamla Väster, Ribersborg och Västra Hamnen som har de absolut högsta priserna.

Sofielund håller på att gentrifieras, men det är fortfarande ett fattigt område. Precis som Möllevången faktiskt.

Anna-Karin sa...

Intressant teori! Och jag börjar genast fundera över hur det är i städer jag bebott...

Karlstad... Hmmm, där ligger den stora industrin ute i Skoghall. Och det fiiina Hammarö ligger till öster (!) om Skoghallsverken. Men det kan ju vara en fråga om vad som kom först, vad vet jag...

Helsingborg, som ju är byggt från norr till söder, där lär norr-boende ändå slippa lukter från industrin som ju ligger i söder.

Edinburgh, som inte är lika tungt industrialiserad som grannen Glasgow. Där blåser det HELA TIDEN. Från alla håll. Kanske därför som man återfinner 'finare' områden lite överallt i stan?