måndag, september 11, 2006

Succé för Persson!

Klart jag såg duellen igår. När sedan kommentatorsmaskineriet gick igång var det som det brukade: Reinfeldt var så inihelvetes jävla bra att nu måste han ju bara vinna. En "retorikexpert" i Expressen hävdade att Persson vara alldeles för hetsig och att Reinfeldt med sitt majestätiskt upphöjda lugn tar hem allas sympatier. "En sann retoriker behåller lugnet", menar hon. Jag undrar var hon har befunnit sig de senaste 3000 åren.

I kvällstidningarnas omröstningar vann Reinfeldt som vanligt, vilket ligger i linje med att moderaterna brukar få över 40 % av partisympatierna i andra av deras omröstningar. Faktum är att borgerliga röstare är så överrepresenterade att när Persson plötsligt ledde över Reinfeldt i Expressens omröstning, kände redaktionen sig tvungen att stoppa den eftersom det liknade manipulation.

Persson hade engagemang och kampvilja igår. Reinfeldt var en pappdocka. Persson gjorde sin starkaste debatt hittills i valrörelsen och till slut lyckades han pressa Reinfeldt så hårt att denne tappade humöret. Reinfeldts hela strategi går ut på att se ut som en bekymrad sfinx bredvid den animerade statsministern och därigenom framstå som mer statsmannalik. När han väl surnar till framstår han bara som en gnällspik. I bistånds- och miljöfrågorna var han helt hjälplös. Han blev så trängd att han faktiskt svarade på en av Perssons frågor (annars går ju taktiken ut på att varken Persson eller Reinfeldt någonsin svarar på varandras frågor): "Nej, vi har inte kommit överens om något klimatmål."

Det syntes på Persson att han trivdes, även om hans ideliga inbrytningar tidvis verkade göra både Reinfeldt och moderatorn ytterst frustrerade. Persson kände att han hade medvind igår, och det kände jag också. Och den 17 september är fem röstberättigade socialdemokrater fler än fyra moderata Expressenläsare.

Apropå ingenting: En del saknar de gamla moderaterna.

2 kommentarer:

f.Jonatan sa...

Jag lärde mig respektera Göran Persson som retoriker redan under gymnasiet, men den här duellen var inte något högvattenmärke.

Som en av Reinfeldts potentiella väljare blev jag onekligen lite förvånad över hur blek han var, även om jag tycker han värjde sig hyfsat.

Perssons engagemang och kampvilja var det inget fel på. Han känner väl att han sitter löst i statsministerstolen, och för en maktens man måste det kännas lite jobbigt.

Det vi fick var en magnifik uppvisning i usel debatt. Att avbryta så mycket, buffla och bre ut sig på den andras bekostnad - det är ett sätt att kompensera brist på argument med ren högljuddhet. Synd att moderatorn inte stängde av Perssons mick.

I bistånds- och miljöfrågorna var han helt hjälplös.

Nja. Inte helt, men jag håller med om att han hade kunnat svara mycket bättre.

Det syntes på Persson att han trivdes, även om hans ideliga inbrytningar tidvis verkade göra både Reinfeldt och moderatorn ytterst frustrerade.

Hade jag varit moderatorn hade jag sagt åt Persson att hålla käften och respektera reglerna - stängt av hans mick. Hade jag varit Reinfeldt hade jag kyligt frågat ifall Persson kunde tänka sig att visa lite vanlig hyfs och inte avbryta hela tiden.

Och den 17 september är fem röstberättigade socialdemokrater fler än fyra moderata Expressenläsare.

Och som vi alla vet är de flesta sossar egentligen folkpartister, och borde lägga sina röster därefter. Men det blir spännande på söndag. Det här valet är ju mycket mer osäkert än vad det förra var, då borgarna var besegrade redan innan det började.

Nils sa...

"Och som vi alla vet är de flesta sossar egentligen folkpartister, och borde lägga sina röster därefter."

Tvärtom, käre vän. De flesta folkpartister är egentligen sossar, och borde lägga sina röster därefter. Du också.

Vad gäller bistånds- och miljöfrågor: Reinfeldt hade kunnat svara på två sätt: antingen hade han kunnat medge att moderaterna inte tycker att utvecklingshjälp och miljöfrågor är viktiga, eller ännu en gång byta politik. Nu försökte han smita från hela problemkomplexet.

Persson ÄR en buffel i debatter, och det funkar för mig, om jag ska vara helt uppriktig.