torsdag, september 07, 2006

Rapport från valarbetarfronten

Med bara en dryg vecka kvar till valet är det inte konstigt om valarbetare av olika kulörer börjar se lite trötta ut. Galet tidigt i morse stod jag tillsammans med S-studenters ordförande Magdalena Streijffert och ett myller av sköna LSSK-are på Lunds C och delade ut plastpåsar med frukt och flygblad. They love it. Vi har inga siffror på hur många som läser flygbladen, men folk uppskattar verkligen fri frukt på väg till jobbet.

I går deltog jag i en valdebatt tillsammans med företrädare för Liberala studenter, Vänsterns studieförbund och MUF. Rakel Chukri från Vår grundade mening var moderator.
Vi hade en ideologisk debatt fjärran från utspel och spionaffärer. Folkpartisten var en tvättäkta socialliberal, och moderaten var en lika tvättäkta nyliberal, så alternativen kom fram fantastiskt klart och tydligt. I flera frågor var det moderaten mot klabbet, vilket möjligen kan resa en del frågor om hur stor den politiska enigheten bland de borgerliga partierna är under ytan. Jag skulle säga att det röda laget vann på teknisk knock-out, men det är möjligt att de två ivrigt applåderande ungmoderaterna längst upp till höger i auditoriet inte höll med mig.

I slutet av debatten enades alla om vikten av att låta valrörelsen handla om just ideologi snarare än enskilda politikers personliga vandel.

Samtidigt, ute i den riktiga världen, utanför idealistiska studentpolitikers
skyddade verkstad: Lars Leijonborg förbereder sig på sitt livs match. Det är omöjligt att inte avgå. Det är omöjligt att avgå. Väljarna strömhoppar från partiet, folk som redan förtidsröstat på folkpartiet frågar hur man gör för att ändra sin röst. Skillnaden mellan blocken är jämn intill den statistiska felmarginalen. Ett förfluget ord från Leijonkungen ikväll kan kosta borgarna valsegern.

Men: Leijongate är en sak. Det är inte det som borde avgöra valet. Det är folkpartiets politik det är fel på.

3 kommentarer:

Johan Folin sa...

Jag kikade in genom dörren några korta sekunder, men jag var på väg till Glorias med Johan Norberg och en FMSF-tjej så jag hade inte tid att stanna.

Nils sa...

Du gillar name-dropping tom mer än jag ;).

Johan Folin sa...

Jag är ju fortfarande en wannabe så jag måste visa att jag hänger i de rätta kretsarna.

Kommer du imorgon kväll?