lördag, september 16, 2006

Med stolthet och orubblig övertygelse

Alla ska med - vem du än är, var du än bor. Låt synen på idealsamhället styra allas val imorgon - många bäckar små är avgörande för att ån ska bli just en sådan å, där alla kan vara med!

Det är tydligen inte bara jag som finner ett nöje i att försöka gissa mig till andra människors politiska åskådning. Baserat på enbart mitt svar om att jag ännu inte saknade Sverige (jag har ju nyss kommit till Beijing!) blev jag dock i fredags kväll initialt helt felplacerad på den politiska skalan av en dansk utbytesstudent. Jag misstänker att jag reparerade missförståndet mer än rejält när vi strax efter kom in på vår immigrationsdiskussion. I grund och botten grundar sig nämligen min uppfattning på tanken att vår välstånd i väst bygger på orättvis historia och orättvisa nuvarande regler, som därmed medför att välståndet distribueras på ett orättvist sätt. (Vilket förövrigt även gäller nationellt.) Ömsesidigt utbyte måste främjas på bästa sätt mellan världens länder. Regler om immigration måste sättas in i ett större sammanhang och kombineras med utrikespolitik rörande utbildning, handel, bistånd m.m. som har samma övergripande ideal och syften. Invandring är viktigt och mångfald innebär kvalitet och vänskapsband!

De sista dagarna har jag flera gånger diskuterat Sveriges välfärdssystem med både kinesiska och andra utländska studenter. Jag har berättat om vår (s) syn på sjukvård, utbildning, äldreomsorg, arbete och anställningstrygghet. Jag har talat om bistånd och utrikespolitik. Och sällan har jag känt mig så stolt som nu över få förklara vår socialdemokratiska modell - alla ska med! Och för människor som aldrig sett närheten av vårt samhälle framstår valet som väldigt enkelt - för vem vill inte leva i en rättvis värld, där dina möjligheter INTE avgörs genom i vilken familj du föds i till exempel?

Och när jag nu diskuterar med människor från Kina, Spanien, Tyskland, USA, Kazachstan, Sydkorea och Japan så inser jag verkligen att vi har all anledning att vara stolta. Stolta över att vi röstat fram socialdemokratiska regeringar i så många år, stolta över att vi velat ge alla möjligheter och trygghet.

Så låt oss få bygga vidare på vårt idealsamhälle, där alla ska vara med! Imorgon gäller det - låt alla få vara med!

Inga kommentarer: