söndag, augusti 20, 2006

Valstämningen infann sig

Skånes valupptakt var i Lund för första gången sedan 1966. Från partidistriktets informationstält (där jag var volontär) hade jag uppsikt över scenen, havet av röda fanor och var även nära högtalarna.

Jag är vanligtvis nästan raka motsatsen till att vara ett fan av "kända namn", men Perssons tal hade en god ideologisk koppling, som gladde mig. Det kändes skönt att han tryckte på att solidaritet inte betyder något om den inte är internationell och alla människors lika värde och lika rätt till möjligheter inkluderar just alla. När Persson skulle berätta om influenserna till vår internationella solidaritetstanke höll jag kort andan, men kunde snart andas ut. Han talade nämligen bland annat om "motsvarande tankar i världsreligionerna" och inte alls "från kristendomen", som en hel del inom s tröttsamt nog envisas med ibland. Nu var jag glad, nöjd och entusiastisk. (Tyvärr förtogs Perssons internationella solidaritetsvision aningen av att talaren efter honom mest verkade fokusera på "våra högre löner" och att försvara "vår välfärd i Sverige"...men, men...).

Sammantaget kändes det som min bästa dag på länge. De många röda fanorna hängde något ledset i regnet, men stämningen var definitivt på topp! Det var roligt att dela ut valmanifest åt höger och vänster, prata med människor. Och det var helt omöjligt att inte känna nödvändigheten av och till och med begäret efter att bidra till och kämpa för internationell solidaritet och socialdemokratin! Jag hoppas intensivt: låt orden få bli verklighet!

Inga kommentarer: