fredag, augusti 04, 2006

Titta inte in i kameran, fubbick!

När jag bodde i London, 1999, brukade jag köpa Evening Standard, som såldes av jovialiska farbröder i gathörnen på eftermiddagarna till det för en hårt arbetande 20-åring på minimilön acceptabla priset av 25 pence. En dag läste jag ett reportage som handlade om det kraftigt ökade antalet övervakningskameror i stan. Reportern hade enkelt gått nerför Oxford Street, shoppinggatan, och rekonstruerat sin promenad med hjälp av bilderna från butikernas övervakningskameror. Bildserien var, som britterna skulle säga, flawless.

Sju år senare har min hemstad hunnit i kapp. I Malmö har tolv skolor fått länsstyrelsens tillstånd att sätta upp övervakningskameror, och fyra står på tur, däribland den ökända Hermodsdalsskolan. Tendensen är tydlig i hela landet.

Men det är egentligen inte det som är parallellen till London. Nej, som Sydsvenskan rapporterar planerar gatukontoret att sätta upp övervakningskameror längs hela stråket mellan Centralen och Möllevångstorget, Malmös centrala shopping- och nöjesstråk, en sträcka på ca 1.7 km. Kommunstyrelsen har planerat det här i något år.

Tanken är naturligtvis att staden ska bli säkrare, att buset ska åka fast och att hederligt folk ska våga röra sig ute på kvällarna. Funkar det? Nja, Möllevångstorget har haft kameraövervakning i 5 (fem) år. Hittills har 0 (noll) skurkar åkt fast som ett resultat av övervakningen.

Jag vet verkligen inte. Å ena sidan kan jag inte riktigt hetsa upp mig över tanken att vara filmad hela tiden - min mobiltelefon och mitt betalkort ger ganska hyfsad information om vad jag sysslar med hela tiden ändå. Å andra sidan kanske det mest upprörande är att man inte bryr sig längre. Vadå integritet? Klart att försäkringsbolaget måste ha koll på mina ärftliga defekter i sitt arkiv. Klart att polisen får kolla min DNA på Huddinge sjukhus när de känner för det. Klart att min dator snällt berättar för företagen vars hemsidor jag surfar på vilken typ av musik jag tycks föredra. Eller?

När Timbro och gänget, extremt inte alls påhejade av de borgerliga partierna, går till attack mot "Bodströmsamhället", försöker de få utvecklingen i Sverige att framstå som ett resultat av en mans idéer. Lappri. Det är en kombination av de inneboende kontrollstrukturer i alla byråkratiska system som nu har fått hjälp av den tekniska utvecklingen och 11 september, och kapitalistiska marknadsmekanismer with a vengeance. Det är uppenbart att det är meningslöst att föra någon sorts nationell debatt om det. Precis som om USA:s satellitövervakning skulle upphöra för att vi bytte justitieminister.

Men det betyder inte att vi inte ska oroa oss över utvecklingen. Bara för att du är paranoid betyder inte det att de inte är ute efter dig.

2 kommentarer:

Tomas sa...

Overvakningskameror - den huvudsakliga poangen maste val vara att man gora fantastisk tv genom att kopa bilder fran overvakningskameor. Tank sa manga manniskor som fatt gladjas av att se ranoverfall och biljakter i amerikanska tv-program tack vare just overvakning. Kanske att staderna kan salja till SVT som ju vill gora ny, spannande tv for svenskarna? Och sa gar pengarna runt... / Halsningar fran ett hett Barcelona med en hart pluggande Tomas. PS: Roligt och bra att du drog igang igen Nils!

Nils sa...

Vad nytt från en av Europas mest progressiva regeringar? Skriv!