fredag, augusti 18, 2006

Ondskans hantlangare

Det brukar alltid finnas de som retar sig på Jan Guillous kolumner i Aftonbladet. (Det har visst hänt att jag också gjort det, men då brukar det inte alls handla om utrikespolitik.) Hans senaste artikel handlade förstås om kriget i Mellanöstern.

Men om man nu verkligen skulle känna sig provocerad av Guillou så tycker jag man ska ta och läsa vad vissa av grabbarna på andra sidan Atlanten skriver. Ingen alltför ovanlig argumentation görs av Wall Street Journal-skribenten John Derbyshire, som vid närmare granskning uppriktigt förespråkar massmord och massförstörelse som det säkraste sättet att långsiktigt lösa konflikter av bland annat det slag vi har i Mellanöstern.

Onekligen har han en poäng - om man utplånar så många som möjligt och dessutom förstör all infrastruktur så kan ju mycket riktigt ingen fortsätta hata eller planera hämndaktioner. Om du råkar födas i fel kultur och leva på fel ställe - ja, synd för dig i så fall och se upp för bomberna! Och den underliggande premissen är givetvis att han ser sig själv tillhöra en världsmakt av Dante's "warriors of faith", som med alla medel har lov att försvara det ytterst goda.

Ur Josua 6:20-21 om Jerichos fall: Ja, när folket hörde basunljudet, hävde det upp ett stort stridsrop. Då föll murarna på stället, och folket drog över dem in i staden, var och en rakt fram. Så intog de staden. Och de gav till spillo allt vad som fanns i staden, både män och kvinnor, både unga och gamla, likaså oxar, får och åsnor, och slog dem med svärd.

Jag borde läsa såna uppriktiga artiklar varje dag och inte bara ibland. Såna artiklar hjälper mig att tydligare se var ondskan verkligen finns och jag inser att det inte bara behövs en som Guillou för att skapa balans - det behövs massor, massor!

2 kommentarer:

Nils sa...

Jag kommer att tänka på Mephistopheles i Faust som menade att han var "en del utav den kraft vars lott / är: alltid vilja ont och alltid verka gott".

I det här fallet är det snarast tvärtom.

Susanne sa...

Aj då, jag glömde visst länka till Derbyshires artikel. Nu har jag gjort det i alla fall. Läs och må dåligt.