tisdag, augusti 15, 2006

Muppar är ett starkt ord

Tomas Bodström kallar Alliansens partiledare för muppar, och Johan Pehrson blir ledsen. På Expressens hemsida tycker just nu 45 % att det är OK att kalla sina politiska motståndare för muppar, medan 55 % tycker att det är alldeles för elakt.

I andra länder lönnmördar man sina politiska motståndare, i Sverige hyschar man om någon liknar de politiska motståndarna i fråga vid en färgglad docka i ett barnprogram. Jag antar att Sverige är ett rätt OK land att leva i.

MUF har ju för övrigt klätt ut sig till muppar tidigare i sommar, så helt fel är nog inte liknelsen. (Tack BetaAlfa för den kopplingen!)

7 kommentarer:

Johan Folin sa...

Frågan var "Är det okej att kalla sina politiska motståndare för muppar?"

Jag svarade nej. Inte för att det är för elakt, utan för att Bodström borde komma med argument istället för att byta ämne.
Att försöka förlöjliga sina motståndare visar mest på att man inte har så att komma med i själva sakfrågan.

Ola J Hedin sa...

Från Anna Sjödins första majtal i år hämtas följande lilla stycke:

- Po Reinfeldt, Laa-Laa Olofsson, Tinky-Winky Hägglund och Dipsy Leijonborg går runt i ett golfbaneliknande landskap där det mest dramatiska som kan inträffa är att det dyker upp en kanin. De döljer sin politik under en glättig yta - de står utan frågor, de står utan svar.

karim sa...

Jag tror att detta är lite av en generationsfråga.

När student jag känner kallade oss som jobbar med LTHs kursutvärderingssystem för "CEQ-muppar", primärt till mig, men när även en annan kollega (man 50+) som jobbar med det hörde på, så reagerade kollegan efteråt ganska starkt på att ha blivit kallad "mupp". Han menade på att detta nästan motsvarade att man kallat honom "utvecklingsstörd" (inte fullt så negativt, men nästan).

Själv reagerade jag nog inte alls på tilltalet när det skedde, och hur som helst har ordet inte alls så djupt negativt värde för mig som för min kollega.

Nils sa...

Johan: Jag tycker att förlöjligande är en omistlig del av det politiska samtalet. Och om du menar allvar med att "att försöka förlöjliga sina motståndare visar mest på att man inte har så [mycket] att komma med i själva sakfrågan", ja då har ingen politiker, nu levande eller död, någonsin haft något att komma med eftersom ALLA ANVÄNDER SIG AV SATIRISKA GREPP I DEN POLITISKA DEBATTEN.

Så sluta hyckla. Och Ola, jag håller helt med Anna Sjödin. En rimlig analys av borgerlighetens ideologiska artilleri i valrörelsen. Borgarna snackar, men regeringen regerar.

Karim: Det där har jag inte tänkt på, det var verkligen intressant. Vi kårmuppar har ju reclaimat ordet och använder det med stolthet, medan,som du säger, en äldre generation mycket väl kan se det på ett annat sätt.

Samma sak tycks ju gälla ord som exempelvis "hora", som jag tycker är en oerhört stark förolämpning, men där yngre människor (sena 80-talister och 90-talister) inte verkar tycka det.

Johan Folin sa...

Nils: På vilket sätt är "mupp" satiriskt?

Från wikipedia: "Satir, förlöjligande av mänskliga svagheter eller missförhållanden i litterär form."

Bodström: "Nu åker man runt i färgglada bussar med: Tjo flöjt! vi ska regera Sverige, som ett gäng muppar på utflykt."

Var är satiren?
Jag hycklar inte, jag tycker det är lika illa när borgerliga politiker gör samma sak. Jag är inte borgerligheten.

fredrik sa...

"I andra länder lönnmördar man sina politiska motståndare"

Tyvärr är det väl få länder där framträdande politiker lönnmördas i sådan omfattning som i Sverige?

Nils sa...

Johan: QED.

Fredrik: Jo, fast inget pekar på att Palme och Lindh mördades av politiska motståndare i den meningen du tänker på.