måndag, augusti 28, 2006

Högern att lita på

Ibland saknar man de gamla moderaterna. Det var liksom enklare att skälla på dem när de inte låtsades vara sossar. Ute i landet har dock inte alla företrädare gått Reinfeldt-kursen. Här är ett fint exempel från Lund.

Christer Wallin, som är förstanamn på den moderata kommunfullmäktigelistan, lägger ut texten i en intervju i Sydsvenskan idag. Några citat:

"SDS: Du är egenföretagare, medlem i Rotary, gillar att segla och spela golf.
CW: Typisk moderat... Men egentligen tror jag att om man tänker efter, så bor där en liten moderat i alla invånare."

"SDS: Hur tycker du att arbetsklimatet bör se ut?
CW: Jag ser det som ett problem att vi i Sverige saknar en låglönesektor som ett första insteg i arbetslivet. [...] den typen av låglöneyrken där man gör rent poolen eller packar kassarna på Wal-Mart."

"Lönesättningen måste bli fri i det fallet. För säg då att det finns någon som erbjuder mig 10 000 för detta arbetet i stället. Är det så en kommunal sak att säga: 'nej, det klarar inte våra medlemmar att leva på', eller är det så att den som erbjuds jobbet kan säga: 'ja, då får jag något meningsfullt att göra'."

"SDS: Hur försvarar du din lön, 65 000 i månaden, jämfört med en som tjänar 10 000 för samma arbetsvecka?
CW: Hmm. Ja, det är ju en jädra orättvisa det är det ju. Men med en lön kan man få människor att välja andra vägar. Finns det ett överskott av en specifik kunskap så kan man ju inte automatiskt ge dem lön för att de har de kunskaperna - om det inte finns arbete till dem. "

Läs hela intervjun. Den är extremt underhållande. Varför kan inte moderaterna på riksplanet låta mer så här? Då hade valrörelsen varit betydligt enklare.


I andra delar av Skåne försöker moderaterna hårdare att framstå som "nya". Moderaterna i Landskrona gjorde ett valmaterial med en text om hemlösa och illustrerade det med en bild på en moderat kommunfullmäktigeledamot som hade klätt ut sig till hemlös. Helsingborgs dagblad uppmärksammade händelsen. Ett citat:

"Tycker du att du ger en bra bild av en hemlös person?
- Ja, jag tycker att jag ser ut att ha förlorat allt hopp. Men det var inte helt lätt att ta bilden, jag fick verkligen koncentrera mig och försöka sätta mig in i hur det är att vara på gatan och inte ha någon som bryr sig om mig. Och jag har träffat många som är i den här situationen, så jag vet hur jobbigt de har det."

3 kommentarer:

Susanne sa...

Jag läste också med nöje den intervjun imorse. Gör han inte en rejäl tabbe som moderat när han säger att det är orättvist med inkomstskillnader?

Nils sa...

Eller hur? Både Lennart Prytz och Mats Olsson framstår som politiska genier i jämförelse. Christine Jönsson hade aldrig gjort nåt sånt.

Bo Leth sa...

Lite sent påtänkt... men över ett år senare är det fortfarande hysteriskt kul att de inte bara hittade en riktig uteliggare. Det är ju knappast så att ingen skulle ställa upp för en krona eller två. Att i det läget istället välja att göra en fars av alltihop är ett rent genidrag. Man ska dock inte vara allt för elak: De är ju nya på det här med empati och mänsklig värme, så man kan förstå att det var svårt att genomföra.