söndag, augusti 13, 2006

Borgerligt sken: stjärnstopp!

Det börjar dra ihop sig till Malmöfestival - en plåga och en njutning samtidigt - och den 24:e fyller Mikael Wiehe 60 år och firar med en show som han kallar - eh - "En hyllning till Mikael Wiehe" på Stortorget. Det är inte så många andra artister som skulle vara så öppna med sin egenkärlek, men man får som vanligt se bortom personen för att hitta budskapet.

I Vaxholm firade Fredrik Reinfeldt de senaste, oklara opinionssiffrorna med att, i en desperat attack på sina motståndare i bästa sandlådestil lova att lägga mer på vårdskolaomsorg än socialdemokraterna, hur mycket det än är!

Va? Stjärnstopp!

Nåja, jag kom iallafall på att tänka på en Wiehelåt från förra gången det begav sig, "Teaterlåten":

"Och jag är bara en vanlig grabb,
ja, jag är också en sorts barn av min tid.
Så jag slogs ju av tanken på världen som scen
och på livet som en komedi.
Där så'na som Bohman och Ahlmark och Fälldin
kommer in, som på en kabaré
och visar upp sina knep och se'n gör jättesuccé
genom att vara som dom inte är."

2 kommentarer:

karim sa...

Åh, det första stycket får mig att återuppleva en av min barndoms favoritprogram på tv. Helt apropå, och i detta fallet deras duo-karikatyr på Mikael Wiehe och Björn Afzelius med sången "Vi är det finaste vi vet". Så här i efterhand visar det ju sig hur rätt de hade med att driva om deras egenkärlek.

Nils sa...

Wiehe och Afzelius är faktiskt nåt av det finaste jag vet också. Jag kommer att vara där nästa torsdag.