tisdag, juni 13, 2006

Tvätta fördomar i sommarvärmen

Jag går en sommarkurs med amerikanska juriststudenter och får prata engelska hela dagarna. Mycket nyttigt. Jag inser hur osäker man kan låta när man inte är tvärsäker på språket och måste tänka efter innan orden kommer. Speciellt när man diskuterar juridiska frågor. Helt klart en stor nackdel i argumentationsteknik. Och argumenterar gör vi hela tiden.

Mest nyttigt är det emellertid för att jag får träffa så många amerikaner och lära känna dem. Jag har onekligen varit väldigt färgad av amerikansk utrikespolitik och ständigt stärkt mina åsikter om USA genom filmer och böcker om amerikanska dödsstraff, brist på garanterade trygghetssystem, rasism, utbredd ojämställdhet, stora inkomstklyftor o.s.v. Att bland annat en av mina bästa vänner sedan flera år kommer från New York har dock balanserat bilden lite grand.

Vissa enstaka jag pratat med under kursen har till viss del uppfyllt vissa av fördomarna jag haft, men många gör det inte. Många har åsikter till viss del som jag själv och beundrar det svenska systemet, där staten tar ansvar för sin befolkning. Flera håller med mig om att avgiftsfri utbildning på alla nivåer är nödvändigt för att bygga en demokrati och ett av flera viktiga steg i att försöka ge alla människor lika möjligheter. Trygghetssystemen och rätt till fri sjukvård är en annan bit. Och så förståelsen för att ett system inte behöver vara rättvist och ge människor lika möjligheter bara för att man på pappret och i lagar till synes har lika rättigheter.

Jag får dock tillägga att de amerikanska studenterna främst är från Massachusettes och några kringliggande stater. Jag misstänker att mina intryck hade varit ganska annorlunda om samtliga studenter kommit från exempelvis Texas. Som en amerikansk kursare uttryckte det hela: En republikan i Massachusettes ligger ungefär åsiktsmässigt lika med en demokrat i Texas.

Inga kommentarer: