torsdag, maj 11, 2006

Tadziuuu! Tadziuuuuu!


Jag befinner mig i slutskedet av arbetet med min kandidatuppsats i statsvetenskap, "Rökfritt EU" (arbetsnamn). I korthet: EU-medlemskapet gör att länder helt frivilligt inför rökfria serveringar, vilket de inte skulle ha gjort så snabbt om de inte hade varit EU-medlemmar. Banalt? Möjligen.

I ett större perspektiv (om upptäckten kan generaliseras till andra politikområden) innebär det hur som helst att det inte spelar någon större roll om EU blir mer eller mindre överstatligt, om vi godkänner den där nya konstitutionen eller ej: vi blir mer lika varandra ändå, bara genom att vi (eller åtminstone våra politiker och statstjänstemän) träffas oftare.

Jag har svårt för att hålla mig vid arbetet. Jag läser nämligen (för vilken gång i ordningen minns jag inte) Thomas Manns långnovell Döden i Venedig. Den passar utmärkt till den (för-)tidiga sommarhetta som präglar berättelsen.

På ytan handlar det om en berömd, hedervärd, asketisk författare i 50-årsåldern, som reser till Venedig på semester och blir handlöst förälskad i en polsk yngling i sjömanskläder. Han förlorar efterhand helt sin forna värdighet och spenderar förmiddagarna på badstranden med att titta på pojken och eftermiddagarna med att följa efter honom och hans familj i stadens trånga gränder. Kolera bryter plötsligt ut, alla dör.

Omoraliskt. Slipprigt. Banalt? Möjligen.

Men när man läser berättelsen handlar den om helt andra saker: det europeiska. Om spänningen mellan det apolloniska och det dionysiska; mellan det västerländska och det österländska; mellan konstruktionen av europeisk normalitet och konstruktionen av den Andre. Litteraturvetaren i mig säger att det är ett öppet verk, en berättelse som kan och ska tolkas på en mängd olika sätt. Statsvetaren i mig säger att det är en berättelse om Europa 2006.

4 kommentarer:

Tomas sa...

Ska jag förstå det här som att du numera författar din uppsats med den lilla bärbara på Ribban, spanandes efter smäckra ynglingar i randigt? Då bättre för disciplinen att som jag läsa Klas Östergrens Gangsters där huvudpersonen just avslutat en fyra veckor lång mangling vid skrivmaskinen, utan att lämna lägenheten. Det inspirerar mig till att bliva vid min dator och fundera på vad Malmö egentligen är.

För den som söker smäckra ynglingar i randigt så rekommenderas istället Crush. Men du söker kanske solen Nils?

Nils sa...

Vet hut! Jag är en gift man! Dessutom har jag ingen bärbar dator - mitt skrivande försiggår mellan 8 och 17 i det arbetsrum med utsikt över en tvärgata till Köpenhamnsvägen som nattetid fungerar som sovrum för vår kära inneboende.

Men den gode Aschenbach blir faktiskt under en av sina förmiddagliga strandvistelser inspirerad till att just skriva - och efteråt skäms han över det, medan berättaren upplyser oss om att det är tur att vi inte vet vilka inspirationskällor som våra ärevördiga författare och konstnärer har haft till sina verk.

Malmö är för övrigt en omöjlighet, men det visste du säkert redan.

Susanne sa...

Som jag förstår det var Thomas Mann också gift och hade dessutom sin hustru med sig i Venedig, där han fick alla upplevelserna och intrycken till sin bok...

Nåja. Hursomhelst skriver även jag på mina uppsatser i dessa dagar. De behandlar dock istället de krångliga skattereglerna för fåmansföretag i det här landet. För disciplinens skull lyssnar jag på Damien Rices skiva "O" och tänker på den fantastiskt fascinerande filmen "Closer" med Portman m.fl. och om sällsamma möten. Kanske ska jag se min kommande resa till Asien som en "expedition" också och exempelvis kalla mig för Alice. I människohavet kan man ju trots allt välja att vara vem man vill.

Gabriel sa...

Kan bara hoppas att uppsatsarbetena har varit lyckosamma, och att karnevalsdammet har lagt sig så att bloggandet kan komma igång.

Den Springer-ägda nya dagstidningen Dziennik körde för någon vecka sedan en helsides idolposter på Tomasz Mann som nu pryder min insidan av min dörr. Inte helt olik en kortklippt kedjerökare jag känner...

Och jag skriver också om storstadens anonymitet, as it where...