onsdag, maj 03, 2006

Jane Jacobs, R.I.P.

Jane Jacobs är död. Jacobs är mest känd för att ha skrivit den bland urbansociologer och stadsplanerare legendariska boken ”The Death and Life of Great American Cities” som kom ut första gången 1961 och som kom att få stor betydelse för debatten kring stadens tillstånd och funktion.

Jane Jacobs teorier gästspelar också i min uppsats (under produktion) om city branding i Malmö. I Malmö 2006 är Jacobs lika aktuell som i Greenwich Village, 1961. R.I.P.

2 kommentarer:

Gabriel sa...

När man bor i en hypermodern stad, en gång planerad av Stalin, så blir detta bara mer och mer intressant. Kanske får vi ta del av dina findings i bloggform före sommaren? Eller iallafall några boktips?

Läs också: Florida får mothugg.

Tomas sa...

En reflektion i korthet: jag blir mer och mer övertygad om att city branding kan användas som ett instrument för att demokratisera makten över det offentliga rummet och bilden av staden. Det här förutsätter att processen sköts på ett sådant sätt, att många får komma till tals för att ge sin bild av staden och att en lyckad brandingprocess aldrig tillåts ersätta arbetet med att angripa segregation o andra utmaningar i grunden.

Entreprenörsstaden måste våga ge en bild (många bilder med gemensamma nämnare) som ligger så nära stadens identitet (hur staden verkligen är beskaffad) som möjligt! Med det inte sagt att man inte kan visulisera mål och visioner, men de bör förankras väl bland invånarna. Gärna seglarstad men först en ordentlig fritidsgård?

Malmö - Mångfald, Möjligheter, Möten. Kanske är man på rätt väg...
Fortsättning följer.