måndag, maj 01, 2006

En konstitutionell detalj?

I Studentlund kunde man igår utan större svårigheter undvika allt vad rojalisthysteri heter, vilket ju är något att fira i sig. Den enda beröringspunkten för min del kom från kamrat Nils påstående om att alla jordgubbar redan hade köpts upp till kungens födelsedag, varför vi istället kamratsligt delade på en ask champinjonbesmittade vindruvor (garanterat gårdagens i-landsproblem). När jag ändå var inne och läste nyheter på DN:s nätbilaga idag beslöt jag mig dock för att göra DN:s kungatest för säkerhets skull. Och jag kunde snart lättad pusta ut när jag faktiskt misslyckats med över hälften. Och de jag faktiskt klarade handlade dessutom inte om kungen själv egentligen utan bland annat om Jean-Baptiste Bernadotte och om en känd Kipling-berättelse. Skvaller om kungen verkar till min glädje ha gått mig förbi. Nog hade jag föredragit ett folkvalt statsöverhuvud, men monarkifrågan känns definitivt inte som en av de mer angelägna just nu. Åtminstone inte i jämförelse med sysselsättningsfrågor, utbildningspolitik och omfördelningssystem för större rättvisa. Alltså fortsätter jag att blunda för denna konstitutionella "detalj" och täpper till öronen lite till istället.

Hoppas få se er alla under röda fanor senare idag istället!

Inga kommentarer: