fredag, maj 05, 2006

Arbetare och konsumtion


Med början den 1 maj på Internationella arbetardagen inleddes Gyllene veckan i Folkrepubliken Kina, som innebär en veckas allmän semester. Människor uppmanas dock framför allt att strosa runt och konsumera allt vad de kan. När Gyllene veckan infördes som semestervecka för 7 år sedan var nämligen regeringens uttryckliga syfte att öka konsumtionen i landet (samtidigt som man firar Labor's Day förstås). Jag presenterar en av mina favoritplatser, nämligen Himmelska fridens torg med massor av människor. Helt klart en av de känslomässigt starkaste platserna att befinna sig på. Just här visas torgets norra ände vid firandet av Gyllene veckan i onsdags förmiddag.

2 kommentarer:

Tomas sa...

Jag har ett foto på mig själv taget när jag besökte torget i oktober 1999. Jag posserar framför enorma blomsterarrangemang med veckra, röda blommor. Det var femtioårsjubileum i folkrepubliken och jag hade en konstig känsla i kroppen när jag spatserade runt på torget. Jag försökte lokalisera var på torget pansarvagnen körde över studenten som ville demokrati men torget är så stort och det fanns inte precis någon minnesplakett. Sen kom det fram tre unga, piffiga flickor och ville fotograferas med mig och min vän. Det fick de. Det var också en konstig känsla.

Susanne sa...

Det var efter att jag sett dokumentärerna om händelserna (flera år senare) som jag blev egentligt rörd. Jag ser bilderna framför mig hur hundratusentals människor samlats och höll tal och möten. I skymningen lyser det från de många provisoriska tälten. Det ser ut som en krigshär som slagit läger inför ett kommande slag. Jag undrar hur de studentledare, som raskt flydde till USA, som i intervjuer erkänt att de tidigt visste att de skulle offra sina medstudenter känner sig idag. Hur känns det att leva med ett sådant svek och hyckleri i resten av sitt liv? Den gångna veckan har det inte demonstrerats - folk har ju shoppat istället.