onsdag, april 19, 2006

Guldkorn från debatten #1

Kalla mig gärna nördig, men jag tycker politiska debatter är roliga. Här har jag samlat några repliker från riksdagsdebatten om regeringens ekonomiska vårproposition i tisdags. Hela debatten kan avnjutas här.

"Vi har redan i höstas presenterat en mer ambitiös gemensam grund för den ekonomiska politiken än vad någon politisk opposition i detta land någonsin har gjort - och någonsin kommer att göra."

- Moderaternas ekonomiska talesman Mikael Odenberg är synsk.


"Det nya är inte alltid farligt. Det nya är tvärtom det lockande. Det nya är det som kan föra oss på de nya vägarna."

- Folkpartiets ekonomiska talesman Karin Pilsäter gillar nya grejer.


"Jag är också väldigt förvånad över att tidsmätaren i talarstolen nu går åt andra hållet och jag får mer och mer tid kvar. Det kanske är som det ska: Andras röster tystnar, och jag får mer tid. Jag känner mig väldigt glad för det. Stämmer det?

(FÖRSTE VICE TALMANNEN: Nej, det är så att tiden går nedifrån och uppåt här. Vi kan inte ställa in den på annat sätt. Det är tio sekunder kvar.)

Vi tvistar alltså om statistik, och här har vi ett helt nytt exempel på detta."

-Kristdemokraternas ekonomiske talesman Mats Odell försöker vrida klockan tillbaka.

Inga kommentarer: