måndag, april 10, 2006

E-governance bonanza

Av skäl som vi inte behöver gå närmre in på håller jag på och surfar runt på EU-ländernas hälsoministeriers hemsidor. Jag utlyser härmed en tävling: vilken europeisk regering (eller varför inte i hela världen?) har den bästa hemsidan? Är det OK att inte ha all information på engelska? Vilken information bör finnas tillgänglig? Varför tror så många ministrar att man vill se en massa bilder på dem och veta var de har jobbat innan? Vem har den snyggaste grafiken?

Jag har mina egna favoriter, men jag säger bara det: Luxemburg har en bit kvar.

Här hittar man adresser till de europeiska regeringarna.

4 kommentarer:

Gabriel sa...

Det polska hälsoministeriet har en bit kvar, det med... Siten är dock mycket patientinriktad. De har dock viktigare saker att tänka på, antar jag. Läkarna strejkar och flyr landet. Systemet krackelerar mer och mer.

Nils sa...

1) Det polska hälsoministeriets engelska sida är usel. Det borde finnas ett EG-direktiv om det här...jag ringer Barroso imorgon!

2) Så...de polska läkarna i offentlig tjänst vill ha en 30-procentig löneökning i år och en 100-procentig ökning nästa år? Lycka till... Om de har ont om pengar, varför kan inte de polska sjukhusen erbjuda billig vård åt västeuropéer? Jag har för mig att de svenska sjukhusen gör sånt för att dryga ut kassan. Det verkar ju gå bra med tandläkarna.

3) Förresten, finns det någon debatt om möjligheten att införa rökfritt på krogen i Polen? Såvitt jag förstår är rökning förbjuden i offentliga rum och på arbetsplatser med möjlighet att inrätta rökrum, men detta verkar inte gälla för restauranger o likn.

4) Kul att höra dig göra en voice-over från polska!

5) När kommer din exilblogg?

Gabriel sa...

1) Japp... Gör det!

2) Japp, lycka till till dem... De har inte tid att serva sina egna inom den allmänna vården, för de slutar av hävd klockan tre och knäcker sedan extra privat, eller lider i tysthet. Och utlänningar som eventuellt kommer hit har ändå råd med privata kliniker här. Den privata marknaden kapar åt sig det lönsamma m.a.o.

3) Ja, det finns en sådan debatt. Men den ligger lite efter kan man säga.

4) Voiceover är alltid roligt... (Nästan) alla DVD-filmer i Polen har en polski lektor (alltid en man) som helt utan inlevelse läser alla roller.

5) Snart...

Gabriel sa...

Rättelse: siffrorna om hur mycket polska läkare tjänar var tre år gamla. Numera tjänar de lite mer....

[A]verage pay is 1,800 zlotys ($550) a month, only 70 percent of the average wage in industry (Reuters)

Men ändå. Peanuts. Mer om detta hos Beatroot.