söndag, mars 19, 2006

Vinden har vänt?

Efter att ha förlorat val på val genom att framhärda i moderat politik, insåg partiet vartåt det barkade och började anta en allt mer socialdemokratisk yta.

Jag har bloggat om de nya moderaternas hastigt påkomna förälskelse med god gammal beprövad socialdemokratisk politik tidigare. Och visst, konservatism går väl ut på att bevara det bestående. Det ligger ju liksom i själva ordet.

I augusti 2005 gjorde jag några förutsägelser om vilka fler politiska krumbukter som Reinfeldt kunde tänkas ha på lager. Det återstår att se om moderaterna i september verkligen kommer att förklara marknadsekonomi som ett "politiskt dött ord", men ju mer valet närmar sig, desto löjligare blir kampanjen.

Via Eric får jag reda på att moderaterna i Stockholms läns landsting inte bara efterliknar socialdemokraternas "Alla ska med"-kampanj. De har tagit affischen och bytt ut "Socialdemokraterna" mot "Moderaterna". Läs artikeln i Dagens Media så förstår ni.

OK, triangulering funkar. Det upptäckte George Bush d.ä. 1992 och Tories 1997. Men det kan vara farligt att toppa formen för tidigt, och det tror jag att alliansen faktiskt har gjort. Hade valet varit för några månader sedan hade regeringen inte haft en chans. Nu har vi ett halvår kvar, och om Reinfeldt försöker svänga moderaterna ännu några varv vänsterut kommer hans och partiets trovärdighet helt enkelt att minska. Samtidigt får alliansbröderna allt svårare att sitta still i båten när procentenheterna fladdrar hit och dit i opinionsmätningarna.

Möjligen går det att se tendenser till desperation i de borgerliga leden redan nu. I bloggvärlden: borgerliga halvprofessionella bloggkommenterare bombarderar de mest välbesökta vänsterbloggarna med en närmast ursinnig frenesi. Ta Jonas Morian, Magnus Ljungkvist, och som vanligt Ali Esbati och Motallians.

Det kan vara önsketänkande. Jag säger inte att det inte är det. Men jag börjar känna doften av seger.

1 kommentar:

Ali Esbati sa...

Ja. Så är det.