tisdag, mars 14, 2006

Florida och jag


En bekant: Så här är det i Sverige: överklassen startar företag för att de kan och underklassen för att de måste.

Kanske kommer jag att skriva en del om nyföretagandets villkor framöver, kanske inte. Vi får se. Hur som helst är vi tillbaka på erlanderbrigaderna efter ett litet uppehåll.

På bilden: Nils signerar på Richard Floridas begäran en rapport om kreativa miljöer i Lund efter ett seminarium på Stadshuset i Stockholm i förra veckan. Fotograf: Annika André.

4 kommentarer:

steffanie sa...

Vart finns de kreativa miljöerna i Lund då? *nyfiken*

Gabriel sa...

Då kan man dra intressanta slutsatser av att en stor majoritet av svenskarna av allt att döma helst räknar sig till medelklassen... Och åter andra av att de faktiskt befinner sig där.

syster yster sa...

när min käre johan sag bilden höll han upp sitt pekfinger sa där som tintin gör ibland och utbrast "collaborateur!" jag antar att han inte riktigt förstod vad det hela handlade om vilket ju inte är sa konstigt eftersom han inte förstar svenska. men ni sysslar väl bada tva med lite samma saker. för övrigt blev han lite stött över att du inte konsulterat hans kunskaper inför utgivningen av brochyren "hotspots i lund".

Nils sa...

Steffanie: jag listade i Lund Hot Spots (Stadsbyggnadskontoret 2005) 18 kreativa miljöer. Efter att ha läst Ola Thufvessons geniala avhandling om kreativitetens yttre villkor (2006) skulle jag snarare säga kreativitetsgynnande miljöer. Hur som helst, de var

Kulturmejeriet; Stadsbiblioteket; VentureLab; Ideon Innovation; Stadsparken; AF-borgen; Lundagård; Språk- och Litteraturcentrum; Biomedicinskt centrum; Gerdahallen; Knut den stores torg; Hörnet av Mårtenstorget-Kiliansgatan; Stora Gråbrödersgatan; Lilla Fiskaregatan; Kungsgatan; Skomakaregatan; Saluhallen och Gamla Elverket.

Jag har inte alls bloggat om det arbetet tidigare eftersom det kändes extremt konstigt att blogga om mitt arbete som opolitisk kommunaltjänsteman på en politisk blogg. Men mitt arbete för Lunds kommun slutar om två veckor, så det kanske blir mer av den varan.

Gabriel: Eller hur.

Cajsa: Monsieur Maniet och jag har mycket att diskutera. Jag hoppas fortfarande kunna hälsa på i sommar!