onsdag, februari 08, 2006

Förbudsdanmark


Jag håller som bäst på att skissa på en studie över antitobakspolitik i EU. Som ni kanske känner till hade kommissionen en plan på gång om att förbjuda tobaksreklam för några år sedan, men det gick, som man säger, på röven. Nu blev det ju gigantiska varningstexter istället, och det är väl gott så.

En mer påtaglig strategi är ju annars att exempelvis förbjuda rökning i offentliga miljöer. Fler EU-länder har infört sådana förbud under väldigt kort tid. Utom Sverige är det (om jag inte minns fel) Norge, Finland, Spanien, Italien och Irland. Glömde jag något land?

Hur som helst: jag förutsåg att de cigarrökande tanternas Danmark skulle vara ett av de sista länderna med på tåget, och att man skulle våga slå till först när samtliga västländer hade infört rökfritt på krogen. Ack vad jag bedrog mig.

Jag höll på att sätta bubbelvattnet i halsen när jag på de danska lunchnyheterna såg att regeringspartiet Venstre planerar att lägga fram ett lagförslag om bara några veckor. Det ska bli rökfritt på restauranger, kaféer, barer, flygplatser, shoppingcentra, järnvägsstationer och idrottshallar.

Föga förvånande är socialdemokraterna positiva och pilsnerpopulisterna i Dansk Folkeparti negativa till förslaget.

Uppdatering: Jisses vad det går undan nu: britterna ska också förbjuda.

5 kommentarer:

Christian F, du vet vem sa...

Nils, din gamle bonvivör, socialrevolutionär och lebeman!

Dansk yttrandefrihet i all ära, men nu går skam på torra land! Inte trodde jag att man skulle få höra sådana tongångar från frihetens gemytliga stamort på jorden.

Nä, Kuba är fantamig snart det enda fria landet den här sidan Nordkorea - i Fidelland får fortfarande cigarrullerskorna röka så mycket de vill på jobbet.

Undras just hur Foghsvans-Ramussens förslag kommer att mottas i Kristiania? Viva Fidel!

Nils sa...

Ah, din hjälplöst reaktionäre fd legosoldat! Omfamna istället det återupplivade rökrummet!

Christian F sa...

Hell dig, du levnadsnjutare, konnässör och koprofag!

Rökrum och punschverandor i all ära, men vad är de utan små tuttinuttor som serverar groggar?

Själv medger du ju att du ibland kan slå dig lös med en Romeo y Julieta (personligen föredrar jag Cohiba, med smak av kollektivjordbruk och innanlår). Hur ska du nu kunna njuta livets goda på Hotell Svea i Simrishamn?

Nils sa...

Jag har inte varit på Svea sen 1900-talet (f ö det århundrade som modernitetshatande testuggare som du hör hemma).

Annars säger de på stan att du har haft, som man säger, goda relationer till det ledande skiktet i ett visst feministparti.

cf sa...

...och det tror du att jag skulle kommentera på en blogg?
F ö föredrar jag 1800-talet!