lördag, december 10, 2005

Tiina kommer till stan

Den 15 januari tillträder Tiina Rosenberg som professor i genusvetenskap vid Lunds universitet. Inför tillsättningen blir hon intervjuad i Sydsvenskan. Det blir en ganska trevlig, småputtrig intervju där Tiina får tala om drevet, politiken och beslutet att flytta till Lund.

Eftersom Tiina inte är en del av Feministiskt Initiativs ledning längre, utgör hon inte något hot mot de etablerade partierna, och kommer därför att slippa någon hårdare mediabevakning den kommande tiden.

Jag har hela tiden tyckt att det har varit lustigt hur "liberaler" under det gångna året hårdast har gett sig på de av FI:s förslag som för mig har verkat mest liberala. Ett exempel: FI vill inte att staten ska reglera hur folk ska leva tillsammans. Ett annat: FI vill inte att staten ska bestämma vad folk ska ha för namn. Jag har kommit fram till några tänkbara förklaringar:

1) De är inte liberaler egentligen, utan värdekonservativa.
2) De skulle inte känna igen en liberal tanke om den hoppade upp och bet dem i manchesterkavajen (alltså ren okunskap).
3) De är fega hycklare.

Jag lutar åt det sista alternativet.

6 kommentarer:

Johan Folin sa...

Ett problem med FIs förslag om sambo/äktenskapslag (punkt 11 på http://www.feministisktinitiativ.se/politik.php) är att när tex Gudrun Schyman tillfrågas om en man skulle kunna leva med flera kvinnor svarar hon "Nej, det är inte det som är tanken". Låter inte särskilt liberalt i mina öron. Ska se om jag hittar nyhetsinslaget. Det var i något av SVTs nyhetsprogram.

Johan Folin sa...

Endast själva nyhetsinslaget ligger på svts sida, inte kommentarerna från Gudrun, vad jag kan hitta.

Nils sa...

Nej precis. Schyman är också lite feg. Eller en politisk taktiker på ett annat sätt än vad Tina var. Liberal vill jag inte beskylla henne för att vara.

C. L. K. Aqurette sa...

Nils Gustafsson!

Vilka liberaler syftar du på? Flera av de mest namnkunniga stodhelt bakom F!.s krav på avskaffat äktenskap och ny namnlag. Så exempelvis Johan Norberg, vars kommentar du kan läsa här.

Nils sa...

Om du följer länken i mitt inlägg till "liberaler", kan du läsa en ledarartikel av Heidi Avellan på "liberala" Sydsvenska Dagbladet. Där raljerar hon över just de förslag som jag tar upp.

Nils sa...

...och som Johan Norberg mycket riktigt skriver i inlägget du referar till: "För detta kommer de nu att hånas av borgerliga debattörer och tidningar."

v.s.b.