fredag, december 02, 2005

Erlanderbrigaderna goes ytlig

Efter Susannes inlägg om kvinnovåldet i Kina känns det lite fånigt att köra en sån här grej, men så kan det bli. Guitarr och dragharmonika.

Hur som helst, en av stockholmstidningarnas fredagsbilagor uppmanar sina läsare att skicka in självdeklarationer enligt enkätmall och Marta Axner utmanar bloggvärlden med att strunta att skicka in sina egotrippar till DN och trycka upp dem på sin blogg istället. Vilket härmed görs. Jag bor däremot inte i Stockholm utan i Lund, vilket avspeglas i svaren.

Hej konsument

Namn: Caj Louis Nils Gustaf Gustafsson

Senaste impulsköp: En flaska Pater Lieven Tripel på Systemet.

Bästa promenad: Längs Höje å mellan S:t Larsparken och Värpinge.

Äter lyxmiddag på: Godset på Bangatan (men jag har hört att Carlssons trädgård ska vara bättre).

Favoritgata: Kungsgatan. Inget slår Kungsgatan i den här stan. Den är kort och böjd på ett insmickrande sätt med medeltida trappstegsgavlar, ett kafé med personlighet, en excentrisk judisk barnläkare med jätteskägg och hatt, en skivaffär och nästan inga bilar.

Bästa förfestmusiken: Jag fastnade för tysk cocktailmusik på 90-talet och det funkar fortfarande. Varför inte "James Last in Scandinavia"?

Reser helst till: Kalla blåsiga centraleuropeiska städer där man tänker på andra världskriget och öl.

En bra gå-bort-present: En dikt av mig själv. Det gör folk så smickrade.

Favoritlyxartikel: En kubansk cigarr en ljum sensommarkväll. Jag brukar tycka att jag har råd med en Romeo y Julieta av den billigare kvaliteten.

Älsklingsljud: Måsskrin kombinerat med en mistlur.

Senaste upptäckt i Lund: De gamla arbetarhusen på andra sidan järnvägen söder om Trollebergsvägen. Herregud så vackert. Det tog mig fem år att upptäcka dem.

Favoritgalleri: Stora pompösa statliga konstmuséer. I Lund finns det inga intressanta gallerier längre. Fast Pictura kunde vara kul tidigare. Och det har öppnat ett på Klostergården som jag aldrig har varit på.

Favvosajt: sr.se. Jag älskar sr.se. Eldorado sänds dessutom bara på webben.

Här bjuder jag mamma på middag: Grand Hotel. Min mor älskar Grand Hotel. Jag vet inte varför. Jag går bara dit för att dricka daquiris annars.

Fikar gärna på: Svea på Kyrkogatan. De har Finn och Fiffi-album tillhands om man skulle få tråkigt.

Favortfärg: Det har jag aldrig haft någon. Leve nyanserna!

Rockstjärna jag skulle vilja träffa: David Bowie. Han verkar så trevlig.

Favvoskor: Ett par svarta läderskor (Bianco) som liksom ser tidlösa och moderna ut samtidigt. Och så låter klackarna så mycket när man går.

Klädkonto per månad: Jag är urusel på att köpa kläder. Jag får ryck då och då, men det brukar gå månader emellan. Uppmärksamma betraktare ser det.

Mest överskattade affär:

Mode jag aldrig vill se igen: Brat-trash. Ta av den tråkig keps! Innan jag skickar dig till Gulag!

Bästa fyllekäket: En x-stor falafelrulle. Vitlök+stark blandat.

Dansar helst till: Jag minns fredagsnätterna på klubb Indigo på Blekingska. De spelade alltid "Nu är det väl revolution på gång" med bob hund och "Varför får jag inte på mig dina blåjeans" med Kent. Det funkade då. Nu är det mest stämningen som får mig att shake that booty.

Senast gnolade: "Street fighting man", Rolling Stones.

Bästa diktsamlingen: "Sommerfugledalen" av Inger Christensen. "Ögon, Läppar" av Hjalmar Gullberg ligger bra till också. För åtta år sedan skulle jag ha svarat "Det förlorade ordet" av Bruno K. Öijer. Men det var ju då.

4 kommentarer:

Erik Thalin sa...

Fan, det här var ju en så pass bra och egotrippad idé att jag önskar att jag kommit på den först!

Håller helt med om att kvarteren söder om Trollebergsvägen är fanstastiska. Man skulle kunna förlägga en filminspelning med 50-talstema där utan att behöva ändra på någonting. En oupptäckt oas.

Sen ligger det ju ingen skivaffär på Kungsgatan längre. Dolittle stängde för några månader sedan, nu är det en brattig klädaffär där istället.

Li sa...

Tysk coctailmusik är inte sämsta valet som förfestmusik.......Kommer du ihåg förfestdansen, den som gick under namnet 'pink floyd'-dansen (och som dansades in på småtimmarna i Simrishamn)?

Talle, du får visa oss mer av Lund nästa gång vi kommer till Lund!

Nils sa...

Åh, herregud, pink floyd-dansen, den hade jag helt glömt bort. Den borde dansas på Verduns vallmobesållade fält och Sumatras brända jord!

Li, jag varnar dig, jag hälsar på en vacker dag.

Li sa...

Det låter fin,fint. Kanske ska jag bjuda in Talle så kan ni fortsätta era vilda diskussioner där......!

Det glädjer mig att du inte glömt bort pinkfloyd dansen (har ryktats att den ännu dansans sena kvällar på Alunbrukets slitna brädor)