onsdag, december 07, 2005

Att säga vad som behöver sägas

Efter att ha lyssnat några gånger på Harold Pinters Nobelföreläsning är jag sprickfärdig av upprymdhet. Sällan läser eller hör man USA-kritik, som är ens i närheten av den Pinter nu presterat. Jag kan inte låta bli att undra om det verkligen var DET HÄR Svenska Akademins ledamöter hade väntat sig? Det gläder åtminstone mig oerhört att Pinter utnyttjar sin Nobelföreläsning till att just hålla ett enda långt och dräpande tal, där han kritiserar USA:s samvetslösa utrikespolitik genom tiderna. Smart sätt att få genomslag för den här vinklingen i de filtrerade medierna. Tänk vad nyttigt det hade varit med några SÅDANA artiklar på Sydsvenskans ledarsidor ibland..., men det kan jag ju titta i stjärnorna efter. Jag håller med honom om att vi måste sträva efter att söka sanningen, våga ifrågasätta och inte sitta tysta och acceptera en världsordning vi inte haft något att säga till om. Fler måste säga vad som behöver sägas - och oftare och högre! Det gäller inte minst mig själv.

1 kommentar:

Anonym sa...

Inlägget omnämnt i Ekots bloggkrönika 2005-12-10 (Sveriges Radio): http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=750887