onsdag, november 23, 2005

Personer är det politiska

Jag och mina glada kamrater S och P skriver en uppsats om stadsbyggnadsprocesser och av naturliga skäl hämtar vi våra case på nära håll. Forskarbyn Ideon är ett av fallen och idag fick vi brådstörtat bege oss ut till en viss före detta rektor på Lunds universitet eftersom han skulle slänga sitt bakgrundsmaterial till en bok om Ideon som han skrev för några år sedan, hopsamlat under några decennier.

Det är tacksamt att prata om händelser som ligger långt bak i tiden. Pensionärer kan vara så mycket mer uppriktiga än folk som står upp till halsen i nuet. Professor W. överlämnade glatt hundratals dokument; intervjuer, minnes- och dagboksanteckningar, protokoll, brev.

Jag bläddrade hastigt igenom en bunt och hittade ett brev från dåvarande rektor Nils Stjernqvist till Olof Palme hösten 1982. Det började "Broder! Välkommen tillbaka som regeringschef!" och fortsatte med en önskan om att den dåvarande landshövdingen i Malmöhus län borde få sitt förordnande förlängt med ett år, eftersom man var mitt uppe i ett viktigt samarbetsprojekt (som skulle leda fram till Ideons grundande).

Svaret kom snabbt. "Broder! Hörjel har fått sin förlängning. Jag kommer gärna ner vid tillfälle."

En annan rolig grej, från minnesanteckningar efter en intervju: "NN går inte att prata med, den vägen är stängd. Han är med i samma jaktlag som Peter Honeth." Hihi.

PS: Pelle Rödin är tillbaka med Utbildning med klass. Missa inte det.

5 kommentarer:

Tomas sa...

Materialet verkar ju vara en riktig guldgruva. Står det månne vilka olika Rotaryloger folk är med i? Eller kanske vilken mellanchef som ligger med vem?

Personer, loger och relationer är det politiska.

Nils sa...

Jag jobbar tyvärr med et annat case, Genombrottet (byggandet av en motorväg genom centrala Lund som aldrig blev av). Men jag hoppas att min sagesman också ska ha en del skoj grejer.

Ulf Bjereld sa...

Historisk forskning aer underskattat. Det finns hur mycket spaennande som helst foer den som vill rota i arkiven - daa bygger man dessutom sina paastaanden paa fakta. Mer saant.

karim sa...

På tal om Genombrottet vill jag tipsa om ett exjobb: "Trafiken i Lund - från Genombrottet till LundaMaTs" av Charlotte Wahl.

Inte för att jag vill försvara Genombrottet, men det fanns faktiskt en hel del trevliga tankar bakom det. De som drev projeket var dock alltför storskaliga.

Nu i efterhand så har det dock blivit så att alla bara tror att Genombrottet endast innebar att man skulle asfaltera hela centrum och bygga en jättestor motorväg. "Segraren skriver historien".

Nils sa...

Jo, jag har läst Wahls uppsats. Som samhällsvetare måste jag dock protestera mot den lättsinniga inställningen till metodval och vetenskapsteori. Som du säger är inte verkligheten och studiet av den helt okomplicerade ting.

Jag har en mycket mer nyanserad bild av genombrottet nu än innan jag plöjde ner mig i arkiven. Ur min synvinkel var det inte så mycket en fråga om rätt eller fel eller enskilda viljor utan om ett paradigmskifte inom stadsplaneringstänkandet, eller en diskursförändring om man så vill.

Inom ramen för diskursförändringen öppnades möjlighetsfönster för aktörer som Agne Gustafsson. Annars hade det inte varit en suck i helvetet på att sossarna och folkpartiet skulle kunna ha stoppat ett projekt som hade varit planerat i flera decennier.