måndag, november 07, 2005

L A får spårvagn

Jajamensan, N Y Times skriver om den senaste trenden i bilsamhällets huvudstad - kollektivtrafik. Om jänkarna har börjat starta upp nya spårvagnslinjer så är det bara att luta sig tillbaka. Då är det en global järnlag.

Om tre år vill jag kunna ta trikken från Konserthuset till Södervärn.

3 kommentarer:

Ulf Bjereld sa...

Här i Götet älskar vi spårvagnar. Gör ett studiebesök och notera de suveräna energisnåla och miljövänliga fordonen. Och Europa svämmar över av spårvagnar, först ut var Grenoble på 80-taletmed ny spårväg - nu byggs det överallt. Så, jänkarna är som vanligt på efterkälken...

karim sa...

Och jag vill ha spårvagn i Lund. Tänk att glida ner för Lundalänken i spårvagn från LTH till centralen. En inte helt omöjlig framtid om Malmö-Simrishamnbanan blir återbyggd och man fortsätter bygga ut Brunnshögsområdet i Lund.

Hur som helst lär spårväg i Malmö inom tre år tyvärr inte inträffa. En kompis till mig som jobbar med kollektivtrafik på Malmö gatukontor säger att Malmös politiker är ganska njuggt inställda till spårvagnar. Men på längre sikt kan vi hoppas att de tänker om.

Nils sa...

Jag vet Karim. Jag snackade med nån oupplyst människa som jobbade på Stadsbyggnadskontoret i Malmö i somras som var helt oförstående till mina brandtal för spårvagnstrafik.

Men gatorna är ju anpassade för spårvagnstrafik. De är så breda att man har fått plantera alléer i mitten och bredda gång- och cykelbanorna för att det inte ska kännas fånigt.

När man gjorde högertrafikomläggningen 1967 strösslade staten tydligen omställningsbidrag över bussarna och hoppades att spårvagnarna skulle dö bort av sig själva. Då var det high life för förbränningsmotorn. 1973 kom den första oljekrisen. Och därefter har det tagit över trettio år innan Partiet slutligen (på kongressen i Malmö) lägger upp en plan för att ta bort oljeberoendet.