måndag, oktober 03, 2005

Nya, lokalpatriotiska, länkar

På prov kommer jag att samla några länkar under rubriken Lundabloggar här till höger. Om det känns meningslöst kommer de att tas bort efter ett tag. Jag menar, varför skulle någon få för sig att samla Stockholmsbloggar? De har på ytan ingenting gemensamt mer än att de skrivs av personer bosatta i samma stad som jag. Eller? Nästan alla har koppling till universitetet som studenter eller lärare och nästan alla är, öh, mer eller mindre socialliberala. Och hemstaden dyker då och då upp i betraktelserna.

Kort genomgång: Karim Andersson är teknolog och studievägledare (och gammal kompis/kollega) som skriver om utbildningsfrågor. Jonas Bergenudd är snart färdig arkitekt som bland annat startade upp FramFab en gång i tiden. Han skriver om urbanitet och nätverkssamhället. Andreas Bergh har undervisat mig i nationalekonomi och är välfärdsforskare. Diagnos är en före detta spalt i tidningen Lundagård som skrivs av tre journalister. Mycket kulturelitsskvaller. Andreas Ekström är kulturreporter (och fd studentreporter) på Sydsvenskan och skriver mest pressrelaterade saker.

Johan Folin är en bekant från studentradion. Gustav Holmberg arbetar på Forskningspolitiska institutet och är veteran i bloggosfären. Thomas Lennartsson är nästan civilingenjör och skriver mycket om insnöade tekniska saker jag inte förstår. Stefanie Müllers blogg heter Nästa Bandhagen, fast hon bor numera i Lund. Bloggen utgörs till största delen av länkar. Schmut görs av Lisa, vars efternamn jag inte känner, och har ett blandat innehåll. Erik Thalin studerar statsvetenskap (i likhet med mig själv) och skriver mycket om politik. Tropic of E, slutligen görs av Elin (efternamn okänt för mig) som är litteratur- och genusvetarstudent.

Många killar. Få tjejer. Som det brukar vara. Lund är litet och jag har träffat alla utom fyra av bloggarna.

11 kommentarer:

Johan Folin sa...

Trevligt initiativ. Ska se om jag kan komplettera med några andra till en egen lista.

Thomas sa...

"Thomas Lennartsson är nästan civilingenjör och skriver mycket om insnöade tekniska saker jag inte förstår."

Kärnfull beskrivning :) Kul grej med länkar till Lundabloggar. Och hej föresten.

elin sa...

smart att samla lundabloggar :) blir nog allt fler tjejer snart!

Gustav Holmberg sa...

Bra initiativ!

Två till: Sara Kjellberg och Olof Hallonsten

Olof sa...

Det finns en Lundabloggare i exil i Japan. Vet inte om han räknas, men jag diggar honom. Johan.

Gabriel sa...

En annan lundabloggare i exil i Japan: Jens Petersen med MeroMero&More och from nishiwaseda to everywhere

Vem vet, det blir kanske en exilblogg från mig också framöver.

steffanie sa...

"Bloggen utgörs till största delen av länka" - Vafalls???!!! Här finns minsann innehåll också vill jag lova. Bara för att jag äntligen fått min automatpostning från del.icio.us att funka så blir man omedelbart klassificerad som en ytlig länkbloggare! ;)

Hej föresten! Kul att vara i Lund! :-)

Nils sa...

Hej på er också! Tack för tipsen om ytterligare Lundabloggare. De kommer nog upp vad det lider.

Exilbloggare räknas. Av de tre som bloggar på Diagnos är bara en verksam i Lund fortfarande, och han bor i Malmö till på köpet.

Gabriel: jag hoppas verkligen på en exilblogg från dig!

Steffanie: Jag ber naturligtvis om ursäkt. Jag hade visst läst din blogg lite ytligt ;).

Peter Esse sa...

Jag skall flytta till Lund - och jag må vara Folkis men jag känner Jonas Morians fru :)

Jonas B sa...

Tack för länken! Kan rekommendera Petter Duvander som skriver om musikbranschen, gamla dataspel och annat.
En gammal framfabkollega.

Erik Thalin sa...

Tackar och bockar för länken! Ni har självfallet fått en i utbyte. På grund av en sällsynt rigid inställning från statsvetenskapliga institutionen vad gäller för sent inkomna ansökningar kommer jag inte att hänga på Eden så värst mycket i höst.

Förresten kan jag tillägga att jag utöver bloggandet bl.a. är en aktiv del av Samtids-redaktionen, nytt nummer skickas till tryck inom en vecka.