måndag, oktober 10, 2005

2005 går mot sitt slut

Våren och sommaren 2005 var en tid när antalet bloggar i Sverige växte från något tiotal till obegripliga tio tusen (som jag läst någonstans). En sådan vansinnig expansion måste naturligtvis leda till utmattning. Nu droppar de av, en efter en. Några av mina favoriter som lämnat in: fruktstund, embryo och nu (igår) diagnos.

Bloggandet kommer under återstoden av året att minska drastiskt. Både i etablerade media och bland privatpersonerna. Det är som när personliga hemsidor blev det nya nu i mitten av nittiotalet och alla plötsligt kunde visa upp sin bil, sin hund och sina två söta barn för en miljard människor. KB:s Internetarkiv kommer att säga våra efterkommande mycket om det svenska sekelskiftet.

Jag hade tänkt skriva om "Sånt händer", pjäsen om Irakkriget som jag såg på Intiman i lördags. Om att vi kan få veta vem som ska bli förbundskansler i eftermiddag. Om att den första svenska boken om Sprawl just har kommit ut på Symposion. Om att jag hittade Verner von Heidenstams Nya dikter i förstaupplaga från 1915 för 12 spänn på Erikshjälpen. Men jag hinner inte. Det säjer jag nu, yo.

2 kommentarer:

Pelle Rödin sa...

...är litet i samma sits som du, Nils, även om jag känner att mitt bloggande kommer att återupptas snabbare än jag anar.

Men det kan också vara så att bloggandet som kommunikationsform förändras. Efter den första fasen av "nyförälskelse", där man nästan känt ett tryck att blogga var dag för att inte tackla av, kommer en fas av eftertanke, av reflektion, och av tydligare selektering.

Det behöver inte vara det sämsta.

"Att tänka mycket sakta,
är inte att förakta" (Tage D.)

Nils sa...

Nej men eller hur. En viss bloggmättnad har nog infunnit sig efter the summer of blog. Men det är ett mycket praktiskt medium, inte minst på grund av användarvänligheten. Jag och två seminariekamrater har haft en grupparbetesblogg under hösten. Mycket smidigt.