måndag, september 19, 2005

Wahlchaos - Herbstordnung


Jag tillbringade helgen på Lillsjödal med tidningen Lundagård, som jag skriver för. Hösten var där, vattnet i sjön var kallt, trädens blad gulnade och den öppna spisen kom till heders. Jag ägnade mig åt vedhuggning och kände en oförklarlig glädje över att arbeta med sågen och yxan, vassa, enkla redskap.

Det var så enkelt att se poängen med arbetet och hur jag skulle utföra det. Såga upp stockarna i lagom stora bitar och klyv dem sedan med yxan. Resultat: vedklabbar som är bra att elda med. En våldsam kontrast från allting annat jag gör. Det enkla är skönt.

Senare på kvällen gjorde jag misstaget att sätta mig bland de intellektuella och diskutera konst och litteratur. Jag uttryckte min kärlek till trompe l'oeil-motiv från 1600-talet. Efteråt undrade jag över om den glädje jag kände över att prata med människor som vet vad ett trompe l'oeil-motiv är kom från min uppriktiga längtan att tala om dessa vackra konstverk eller från lättnaden över att kunna använda elitistiska kunskaper som sällan kommer till användning.

I Tyskland gick folket till val och Schröders taktik gick hem mot alla odds. Det oklara parlamentariska läget och det faktum att Angela Merkel och CDU nu ses som en minst lika stor förlorare som SPD (båda partier gör usla val, men CDU har dessutom förlorat ett nästan tjugoprocentigt försprång på bara några månader) gör att Schröder har hyfsat goda chanser att sitta kvar som kansler; kanske med CDU, kanske med liberalerna och de gröna, kanske med de gröna och vänstern.

Schröder är en omvittnat god förhandlare, och eftersom inget av blocken fick majoritet i förbundsdagen, är det nu förhandlingar som måste till. Der Spiegel skriver om hur Schröder lyckades förlora och vinna valet samtidigt.

1 kommentar:

Tomas sa...

Kanske att Moderaterna - Sveriges nya arbetarparti också uppskattar trompe l'oeil. En "politisk trompe l'oeil" - det är väl vad Reinfeldt försöker sig på?