fredag, september 30, 2005

Dagens i-landsproblem: tidningar


Det är klart att det sitter en reklam nej tack-skylt på dörren. Men hjälper det? Nädå. När man kommer in i lägenheten är det högar av papper överallt. Det är tidningsdiarrén som flödar över golv och möbler.

Dagstidningarna är värst. Jag har fallit till föga igen och börjat prenumerera på Sydsvenska Dagbladet Gnällposten igen. Om de nu ändå har verklighetsmonopol på Malmö-Lund-området är det väl bara att suga i sig. Och så kan man ju alltid hånskratta åt Per T Ohlsson. Men tack vare det nya gratissamhället kommer DN också (ni vet, ge bort tre månader gratis) och Dagens Industri (nån vill att jag ska läsa den, det känns obehagligt). Tre dagstidningar alltså. Varje dag. Sju dagar i veckan.

Och mer då? Ordfront kommer punktligt en gång i månaden (jag försökte säga upp den, men det misslyckades tydligen, och i senaste numret skriver Ola Wong om det misslyckade biståndet till Sri Lanka efter tsunamin, så det kanske kan bli bra ändå). Lundagård naturligtvis, eftersom jag själv skriver i den är det ett måste. Libertas och Frihet kommer av bara farten.

Lön & Jobb är HTF:s medlemstidning, och eftersom jag pluggar får jag Studentliv också. Läser båda flyktigt. Vår bostad läser jag knappt sedan Jan Myrdal slutade skriva vinkrönikor. En mig närstående person är både med i HSB och Hyresgästföreningen, så det kommer två ex av den.

Samma närstående person får hem Social Politik, Socionomen, Kyrkans Tidning, Akademikern (SSR:s tidning), Bon, Hus & Hem och Barn, som ges ut av Rädda barnen.

Det ger ju sig självt. Det är ohållbart. Här har man sett fram emot det papperslösa samhället och så upptäcker man att man personligen står för en fotbollsplan urskog i veckan.

Men vet du vad jag gör när jag vill skämma bort mig? Då köper jag Der Spiegel.

4 kommentarer:

hanna sa...

vem vill att du ska läsa dagens industri? den kan nog vara bra lite till mans i och för sig... själv har jag satt upp en urklippt artikel med krönikör maria borelius på mitt kylskåp. hon ställer upp i provvalet för moderaterna. "Di:s läsare för mig att ställa upp". jag har då fan inte tvingat henne, kan jag berätta...

fredrik sa...

Hanna: Bit inte handen som föder dig. :-)

Maria sa...

Hopsan! Den för mig närstående bloggaren råkade visst ge fel länk till Rädda Barnens medlemstidning "Barn". Men om ni går in på www.rb.se så kommer ni till Rädda Barnens hemsida.
Maria

hanna sa...

det vet jag knappt om man kan påstå att den gör...