måndag, augusti 15, 2005

Det europeiska projektet

Jag ska börja med att säga att jag i grunden är positivt inställd till EU. Jag var väldigt arg under folkomröstningen, men jag tror att det var Carl Bildt och den allmänt låga debattnivån ("allt kommer att bli billigare") som gjorde mig mest irriterad. Under åren har jag veknat och accepterat att om vi ska ta livet av nationalstaten, kan vi lika gärna gräva där vi står.

Men jag tror att EU-positiva lika väl som -negativa borde fundera mer över det faktum att det europeiska projektet inte är något som började med Kol- och stålunionen. Nu är jag ingen historiker, men om man tittar på den europeiska historien ser man två saker:

1) Framväxten och förfallet av romarriket
2) En rad försök att återupprätta romarriket

Efter Västroms fall under folkvandringstiden dröjde det inte länge innan Karl den store blev ny kejsare, och därefter fortsatte det med strider mellan påvar och kejsare, diverse Habsburgare, trettioåriga krig och Napoleon.

Och efter andra världskriget: Churchhills ord om Europas förenta stater för att förhindra fortsatta krig, fransk-tysk axel, östutvidgning och så vidare. Jo, jag är övertygad om att EU har nånting med romarriket att göra, även om det förmodligen inte är särskilt medvetet. En mycket stor skillnad gentemot tidigare imperieprojekt är att man inte använder vapen för att förena européerna. Eller ska vi kanske säga kristenheten?

Motståndet mot Turkiets eventuella inträde i unionen tog sig ett absurt, men också mycket talande uttryck när den holländske kommissionären Frits Bolkestein menade att ett turkiskt EU-inträde skulle innebära att befrielsen av Wien 1683 skulle ha varit förgäves. Med de tidsperspektiven ter det sig inte längre lika orimligt när islamistiska terrorister kallar euroamerikanska trupper i Mellanöstern för korsfarare.

Så vad vill jag säga med allt det här? Jo, jag vill att även vi vulgärfederalister då och då stannar upp i arbetet med den europeiska integrationen och är uppmärksamma på att även den goda federationen kan, precis som i Star Wars, utvecklas till ett ont kejsardöme.

4 kommentarer:

fredrik sa...

Du glömde bort tredje riket (förlåt kunde inte hålla mig.)

Dag Oredsson sa...

Har du tänkt på att den medeltida påvemakten och EG/EU uppvisar stora likheter? Jag tänker till exempel på EG-domstolen som har företräde framför de nationella domstolarna och EG-rättens jurisdiktion över hela gemenskapen. Exakt samma domsrätt hade kurian och det finns fler exempel men jag sparar dem till min egen blogg.

Nils sa...

Fredrik: jag tog med Hitler först, men jag blev osäker på om han hade en alleuropeisk vision eller bara ett germanskt lebensraum.

Dag: man talar ibland om en medievalisering av Europa, dvs en återgång till tiden före Westfaliska fredens suveräna statssystem med olika lager av jurisdiktion. Rörigt och spännande.

kamikaze sa...

För att kunna släppa in (eller överhuvudtaget prata vänligt om) den stora bit Turkiet som tillhör orienten, lär väl kristna Europa behöva nagon annan Annan att vara olik. ett, far man väl anta, minst 2000arigt projekt.
men jag börjar bli san EU diggare att jag tänker att om stora öppna marknader lockar sa kanske det kan... äh, höll pa att bli pinsamt optimistisk