onsdag, augusti 17, 2005

Broder Roger mördad

En av vår tids största andliga ledare, Broder Roger, mördades brutalt i tisdags kväll under en gudstjänst i Taizé.

Min första verkliga insikt om vad internationell solidaritet kan innebära fick jag 1998, då jag under två månader vistades i den lilla franska byn, som varje år tar emot tiotusentals katolska, protestantiska och ortodoxa ungdomar från hela världen. Här levde jag i ett kollektiv med asiater, amerikaner, afrikaner och européer och lärde mig att de kulturella skillnader som finns i världen inte betyder något i jämförelse med den gemenskap det innebär att vara en del av mänskligheten.

Broder Roger stod för tolerans, öppenhet och förståelse mellan folk, trosinriktningar och religioner. Från den dag år 1940 då han som 25-åring slog sig ner i Taizé för att gömma judiska flyktingar undan nazisterna har han varit en förebild för såväl kristna som andra människor, och jag saknar honom.

Inga kommentarer: