onsdag, juli 20, 2005

Stor koalition och Kiviks marknad

Ledaren för det nya tyska vänsterpartiet utesluter en koalition med SPD och de gröna. I så fall, och med nuvarande opinionssiffror, skulle det betyda att en stor koalition mellan SPD och CDU/CSU skulle vara det enda regeringsalternativet.

Senaste gången Tyskland (dåvarande Västtyskland) hade en sådan regering var mellan 1966 och 1969, och kom då till stånd eftersom FDP, det lilla liberala partiet, lämnade en regeringskoalition med CDU/CSU. Den nya regeringen hade ingen opposition i förbundsdagen förutom FDP, vilket ledde till stor frustration i det tyska samhället och bildandet av en stark utomparlamentarisk opposition. Delar av denna utomparlamentariska rörelse radikaliserades senare och ledde bland annat till bildandet av RAF.

Stora koalitioner präglas av kompromissande mellan de stora partierna, vilket leder till en i bästa fall otydlig ideologisk kurs i politiken med en ofta rent förvaltande hållning, och av en nästan helt frånvarande opposition.

För några dagar sedan var jag glad över att högern såg ut att förlora i Tyskland, nu är jag ledsen över att en koalition mellan socialdemokrater och kristdemokrater i Tyskland bara hade spätt på den frustration och ilska som många tyskar känner över den höga arbetslösheten i landet.

Men igår var jag på Kiviks marknad och hade, trots allt, hur kul som helst. Jag kunde inte hitta den gamla SFS-ordföranden Sofia Karlsson i Feministiskt Initiativs stånd (vi hade kunnat återuppliva gamla minnen från jämställdhetsaktioner i Lund annars), men Gudrun var där i regnkappa. Hos Socialdemokraterna ett stånd bort stod Bosse Bernhardsson och klagade över att hans avlösning inte hade kommit (förmodligen pga det värsta skyfall jag varit med om i hela mitt liv).

Annars kunde jag faktiskt inte hitta några politiska stånd (utöver några sverigedemokrater som inte ens vågade skylta med sin partibeteckning). Lite lustigt så här ett år före riksdagsvalet. Jag fick hålla till godo med William Arnes motorcirkus, älgkebab hos Kristet Center Syds vildmarkscenter och det vanliga lurendrejeriet från scientologmassage till mirakelsalva. Lite som marknadsekonomi.

2 kommentarer:

Martin sa...

Jag gick och letade efter Nordiska Förlaget som enligt tips skulle sälja nazistisk propaganda. Du råkade inte springa på dem? De dök ju senare upp i Sjöbo.

Nils sa...

De smygnassarna jag hittade sålde ganska blandat litteratur (bland annat Förintelseindustrin av FInkelstein eller vad han hette). Jag tror att de också hade vit makt-musik, för de blev ju utslängda från marknaden samma dag.