torsdag, juli 14, 2005

Ilmar X

Lund har mindervärdeskomplex gentemot Malmö. Men kan man tänka sig. Lund har mindervärdeskomplex gentemot Ilmar Reepalu. Alla jag pratat med den senaste månaden om varför Lund är så tråkigt nämner Ilmar som den viktigaste anledningen till att Malmö är så trevligt. VD:n. Professorn. Visionskonsulten. Min bror. Alla.

När jag pratar med dem låter det som om Ilmar personligen lyfte Malmö ur depressionen med sina starka arkitektarmar och visade vägen till en nyare, hippare stad med Torso, upplevelsecenter på Värnhem, högskola och citytunnel. Malmö med art directors-träsket på Davidshall, de inte längre så fattiga bohemerna på Möllevången, The Ark på Tempo och en mycket, mycket bitter Kristian Lundberg på Broderstugan.

Saken är klar. Karl Gustav ska bort från Stortorget. Bums. Låt KKK-studenterna lura ut hur mean gör en ryttarstaty av ett finanskommunalråd på 2000-talet. Ny vind i seglen!

Men de har ju rätt när de säger vad Ilmar har betytt för Malmö. Och dit ska jag snart flytta.

5 kommentarer:

Gabriel sa...

Så du ska flytta hit? Vilken stadsdel skulle du föredra om du finge välja fritt? Jag räknade glansiga bilar på Simrishamnsgatan idag i ett försök att försöka se hur långt gentrifieringen hade kommit. Jag såg faktiskt inte en enda stadsjeep, däremot några andra ganska flashiga bilar. Men de verkade vara i minoritet.

Nils sa...

Det är väldigt oklart när jag ska flytta till Malmö, men det finns ganska många ställen jag skulle kunna tänka mig att bo på. Rörsjöstaden, Sorgenfri, you name it. Till och med Värnhem har försonande drag.

Gabriel sa...

Fick i går en bok satt i händerna:
acceptera inte
. Inte ett angrepp på funktionalismen, utan snarare på arkitekturens postmoderna artister frikopplade från allt ansvar och utan tankar på samhällsnytta. En del om Torson och Bo01. Läs och begrunda. Världen vill bedragas.

Nils sa...

Vi får ta och diskutera det över en ristretto i Västra Hamnen.

Gabriel sa...

Gott så. Badet skall vara bra där också har jag hört...